RT - Journal Article T1 - Not Available202 JF - SEO YR - 2008 JO - SEO VO - 4 IS - 80 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1689-fa.html SP - 0 EP - 0 K1 - Not Available AB - فرا شناخت و خود تنظیمی از فرآیندهای مرتبط با آموزش اشخاص دارای ناتوانی های هوشی هستند. این فرآیندها در مسایل خاصی نظیر هدایت بیرونی و عدم انتقال راهبردها، نقش اصلی را بازی می کنند و با هدف های مطلوب آموزشی نظیر خودمختاری ، مرتبط هستند. اگر چه آموزش به کمک رایانه، موفقیت در آموزش توانایی های ویژه و فرایندهای شناختی کلی را نشان داده است، بررسی های صورت گرفته حول رشد فراشناخت نادر هستند. برنامه ی رایانه یار که در این جهت طراحی شده، چنین هدفی را دنبال می کند. این برنامه برای 21 نوجوان و بزرگسال جوان با میانگین هوش بهر 36به کار برده شد. نمره‌های فرا شناخت برای این گروه در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بهبود یافت و تفاوت معناداری در نمره ی فرا شناخت گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل همتا دیده شد . بهبود برای جلسه ی اول بررسی آشکار و در پیگیری 6 ماهه ثابت بود. LA eng UL http://exceptionaleducation.ir/article-1-1689-fa.html M3 ER -