TY - JOUR JF - SEO JO - J Except Educ VL - 2 IS - 90 PY - 2009 Y1 - 2009/5/01 TI - Not Available140 TT - ارتباط دریافتی و بیانی کودکان ناشنوا - نابینا (1) (53تا63-6- 90-1388) N2 - افراد نابینا-ناشنوا دارای آسیب مهمی در حواس‌ بینایی و شنوایی خود هستند.بعضی از آنها کاملا نابینا- ناشنوا هستند درحالی‌که سایرین باقی مانده‌ای از یک‌ یا هردو حس دارند.افراد نابینا-ناشنوا دچار چالش‌ بزرگی به ویژه در یادگیری برقراری ارتباط،دسترسی به‌ اطلاعات و درک جهان اطراف خود هستند.آنها ممکن‌ است از روش‌های مختلف برقراری ارتباط در طول‌ زندگی خود استفاده کنند یا به کاربرد آن‌ها تشویق‌ شوند. برای ارتباط مؤثر هردو ارتباط دریافتی و بیانی باید روی دهد.ارتباط دریافتی روند دریافت و درک پیام از شخص دیگر است و ارتباط بیانی،پیام به شخص دیگر است.وقتی که ارتباط با کودک نابینا-ناشنوا برقرار می‌شود ممکن است یک نوع ارتباط برای بیان و نوع‌ متفاوتی برای دریافت وجود داشته باشد.انتخاب یکی‌ از انواع ارتباط برای استفاده به مهارت‌های اجتماعی، فیزیکی،ادراکی و شناختی کودک بستگی دارد. مقاله حاضر یک منبع اطلاعاتی برای مربیان و والدین‌ کودکان نابینا ناشنواست تا با موضوع ارتباط و شیوه‌های‌ ارتباطی این گروه از کودکان آشنا شوند. SP - 0 EP - 0 AU - ., . AU - ., . AD - KW - Not Available UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1625-fa.html ER -