TY - JOUR T1 - The Role of Occupational Therapy on Improvement of Handwriting Problems in Primary School Aged Children TT - نقش کاردرمانی در بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان دوره ابتدایی JF - SEO JO - SEO VL - 5 IS - 142 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-1037-fa.html Y1 - 2016 SP - 18 EP - 23 KW - Occupational therapy KW - Evaluation KW - Intervention KW - Handwriting disorder KW - Student N2 - زمینه: نوشتن به‌عنوان ترسیم دیداری از زبان و گفتار تعریف شده و یک مهارت ضروری برای یادگیری و استفاده از دانش معرفی می‌شود. این مهارت ابزار اصلی برای موفقیت و مشارکت در فعالیت‌های متعدد به‌شمارمی­رود. اختلال نوشتن روی عملکرد آموزشی، اجتماعی، تعدادی از مشاغل، فعالیت‌ها و ارتباطات فردی دانش‌آموزان اثر می­گذارد، بنابراین ارزیابی و درمان بهنگام به‌منظور پیشگیری از بروز مشکلات متعدد در آینده مفید و ضروری است. برای ارزیابی دقیق عملکرد نوشتن، افزون‌بر بررسی سابقه مراجع، از ابزارهای استاندارد متعدد استفاده می­شود. ابزارهای استاندارد مختلفی برای ارزیابی فرآیند نوشتن یعنی مهارت حسی، حرکتی، درکی، شناختی و روانی دانش­آموز در دسترس است. درخصوص ارزیابی محصول یا دست­نوشته تنها ابزار استاندارد و جامع در دسترس، ابزار ارزیابی دست­نویسی فارسی است. نتیجه­ گیری: مداخله‌های کاردرمانی در زمینه اختلال نوشتن در دانش­آموزان شامل رویکردهای رشدی عصبی، آموزشی، حسی‌حرکتی، بیومکانیکی و روانی‌اجتماعی است. استفاده ترکیبی از این رویکردها، اثربخشی مداخله‌ را افزایش می­دهد. شناخت کافی از اختلال نوشتن، ارزیابی و مداخله بهنگام لازم و ضروری است. استفاده از ابزارهای مناسب و استاندارد برای ارزیابی و تلفیق رویکردهای مختلف کاردرمانی در قالب فعالیت معنی­دار و هدفمند به درمانگران و متخصصان حیطه آموزش توصیه می­‌شود. M3 ER -