TY - JOUR T1 - Learning Disorder diagnostic criteria in the revised intelligence standard and Wechsler's Children TT - ملاک های تشخیصی اختلالات یادگیری در مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان JF - SEO JO - SEO VL - 1 IS - 109 UR - http://exceptionaleducation.ir/article-1-521-fa.html Y1 - 2012 SP - 36 EP - 45 KW - Learning Disorders KW - Diagnostic Indexes KW - WISC-R standard N2 - پژوهش حاضر با هدف ارایه شاخص­های تشخیصی اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر، با استفاده از روش مروری منابع مربوط به اختلال یادگیری در ایران و جهان را مورد بررسی قرار داد و 6 شاخص تشخیصی را برای اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر معرفی نمود. نتایج نشان داد که رایج­ترین الگوی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر وشاخص­های تشخیصی مورد استفاده در جهت تشخیص اختلال یادگیری عبارتند از: !supportLists]-->1. داشتن هوشبهر طبیعی در مقیاس ویسک ـ آر !supportLists]-->2. وجود تفاوت معنادار بین هوشبهر کلامی و غیرکلامی در مقیاس ویسک ـ آر !supportLists]-->3. وجود تفاوت معنادار بین نمره  آزمودنی در خرده مقیاس های کلامی و غیرکلامی، با میانگین نمره ی وی در کل هر مقیاس به طور جداگانه. !supportLists]-->4. وجود تفاوت معنادار بین نمرات آزمودنی در خرده آزمون­ها !supportLists]-->5. ضعف عملکرد در نیمرخ اسید( ACID) !supportLists]-->6. ضعف عملکرد در عامل توالی و دانش اکتسابی  باناتاین و عامل رهایی از حواسپرتی وکسلر M3 ER -