زمینه: با وجود اینکه خواندن به عنوان یکی از عمدهترین روشهای کسب معلومات و دانش و اساسیترین ابزار یادگیری دانشآموزان است، واقعیتهای موجود در جامعه نشاندهنده توانایی پایین دانشآموزان ایرانی در این مهارت است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانشآموزان با مشکلات خواندن بود.
روش: روش این پژوهش آزمایشی از نوع تکآزمودنی با چند خط پایه بود. جامعه آماری، دانشآموزان پسر پایه سوم بود که در سال تحصیلی 91-1390 با مشکلات خواندن به مرکز مشکلات یادگیری کوشا، شهر بابل مراجعه کردند و از بین شرکتکنندگان، 3دانشآموز با مشکلات خواندن به صورت موردی در چندین مرحله (خط پایه، درمان و پیگیری) مورد مطالعه قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری دادهها از آزمون هوش کودکان وکسلر و آزمون نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی، 1387) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز به وسیله تحلیل دیداری و محاسبه اندازه اثر انجام شد.
یافتهها: تحلیل دادهها، فرضیههای پژوهش را تایید کردند و نشان دادند که آموزش خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانشآموزان با مشکلات خواندن موثر بوده و در طول زمان نیز پایدار است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج فوق میتوان بیان کرد آموزش توجه همانند سایر مهارتهای زیربنایی یادگیری میتواند رویکرد موثری در درمان مشکلات خواندن داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |