جلد 4، شماره 141 - ( مهر و آبان 1395 )                   شماره 141 صفحات 51-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز ، alibahari1@yahoo.com
چکیده:   (6165 مشاهده)

زمینه: این پژوهش به‌منظور بررسی و تعیین فراوانی اختلال‌های رفتاری- هیجانی در کودکان  استثنایی استان آذربایجان‌غربی انجام شد. 
روش: جامعه آماری پژوهش، شامل همه کودکان استثنایی شاغل به تحصیل در تمامی پایه‌ها در سال تحصیلی 91 -1390 استان آذربایجان‌غربی بود. از میان 2854‌دانش‌آموز استثنایی، به‌روش تصادفی طبقه‌ای 481‌نفر (270‌پسر و 211‌دختر) از شهرهای ارومیه، خوی، بوکان و پیرانشهر انتخاب شد. ابزار مورد‌استفاده در این پژوهش فرم گزارش معلم و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و پرونده تحصیلی بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای) تحلیل شد. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد که درصد فراوانی اختلال رفتاری درون‌نمود برابر 51/13‌درصد، برون‌نمود 8/15‌درصد و کل، 12/24‌درصد است. 
نتیجه‌گیری: با توجه به تنوع و فراوانی نسبتا بالای اختلال‌های عاطفی –هیجانی، برگزاری کلاس‌های آموزش والدین و مربیان براساس نوع آسیب کودک و همچنین طراحی برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز و توانایی‌های کودکان استثنایی، برای مدیریت هیجان‌ها و کنترل رفتار ضروری است.

متن کامل [PDF 305 kb]   (2516 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/9/12 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1395/3/4 | انتشار: 1395/8/19 | انتشار الکترونیک: 1395/8/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.