زمینه و هدف: بیشتر افراد با آسیب جسمی از عزتنفس پایینی برخوردارند و بهنوبه خود انتظاری که برای رسیدن به آرزوهایشان دارند، پایین است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابعاد عزتنفس، آرزوها و انتظارات دانشآموزان با آسیب جسمی بود.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 71 نفر از دانشآموزان با آسیب جسمی (41 پسر و 30 دختر) شهر شیراز بود. بهمنظور گردآوری داده ها از 3 ابزار؛ فرم کوتاه مقیاس عزتنفس هر (کلی، دنی و یونگ، 1997)؛ زیرمقیاس عزتنفس ارتباط با همسالان از پرسشنامه دوبوا، فلنر، براند، فیلیپس و لیز (1996) و مقیاس آرزوها و انتظارات (لوبر، استوت همر- لوبر، وان کامن و فارینگتون، 1991) استفاده شد، برای تحلیل دادهها نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش نشـان داد که بین عزتنفس در خانه با آرزوها و انتظارات (اهمیت کنونی اهداف، انتظارات آینده نزدیک، انتظارات آینده دور) دانشآموزان با آسیب جسمی همبستگی مثبت و معنادار بالاتری نسبت به سایر ابعاد عزتنفس وجود دارد (01/0>P).
نتیجهگیری: بین عزتنفس و آرزوها و انتظارات دانشآموزان با آسیب جسمی رابطه مثبت معنادار وجود داشت.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |