جلد 9، شماره 137 - ( بهمن و اسفند 1394 )                   شماره 137 صفحات 26-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jabbari S, Arjmanadi M S. The Developmental Trend of the Theory of Mind in Students with and without Learning Disability. J Except Educ 2016; 9 (137) :17-26
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-449-fa.html
جباری سوسن، ارجمندی محمد صادق. بررسی روند تحول نظریه ذهن در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 9 (137) :17-26

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-449-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، sfjabbari@yahoo.com
2- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (6415 مشاهده)

زمینه : توجه به نظریه ذهن در کودکان با اختلال یادگیری حائز اهمیت است زیرا نظریه ذهن می‌تواند بر روی رفتارهای اجتماعی و شناختی آن‌ها تاثیر بگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روند تحول نظریه‌ذهن در دانش­آموزان با و بدون اختلال‌یادگیری8 تا 11ساله انجام شد.

روش: در این پژوهش علی- مقایسه‌ای نمونه پژوهش که شامل 80 دانش­آموز با اختلال‌یادگیری و 80 دانش­آموز بدون اختلال‌یادگیری که در مراکز خاص ناتوانی‌های یادگیری و مدارس عادی مشغول به تحصیل بودند، به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای با نسبت مساوی انتخاب شدند. آزمون نظریه‌ذهن استیرنمن و مقیاس هوشی وکسلر به عنوان ابزارهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته ­ها نشان دادند که در هر دو گروه دانش­آموزان با و بدون اختلال‌یادگیری روند تحول نظریه‌ذهن با توجه به سن صعودی است، با این تفاوت که دانش‌آموزان با اختلال‌یادگیری نسبت به دانش­آموزان بدون اختلال‌یادگیری کمی دیرتر به سطوح بالاتر تئوری‌ذهن دست می‌یابند.

نتیجه‌گیری: این پژوهش از یافته­های اولیه مبتنی بر مشکلات شناختی و تحولی نظریه‌ذهن در کودکان با اختلال‌یادگیری حمایت می‌کند.

متن کامل [PDF 249 kb]   (2394 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/8/25 | ویرایش نهایی: 1395/6/18 | پذیرش: 1394/7/4 | انتشار: 1394/12/25 | انتشار الکترونیک: 1394/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.