جلد 4، شماره 112 - ( 8-1391 )                   شماره 112 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alirezaee Moghaddam Bajestani S, Asgharnejad Farid A A. The comparison of Emotional intelligence among the three Groups of the Blind, Low vision and the Normal ones.. J Except Educ 2012; 4 (112) :27-36
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-386-fa.html
علیرضایی مقدم بجستانی سمیه، اصغرنژاد فرید علی‌اصغر. مقایسه هوش هیجانی در سه گروه نابینا، کم‌بینا و عادی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1391; 4 (112) :27-36

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-386-fa.html


1- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران
چکیده:   (25518 مشاهده)
این پژوهش با هدف مقایسه هوش هیجانی در سه گروه نابینا، کم بینا و عادی انجام گرفت. از آنجایی که پژوهش حاضر به مقایسه هوش هیجانی در سه گروه افراد عادی، نابینا و کم بینا می‌پردازد از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع علی – مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان نابینا، کم بینا و عادی دانشگاه‌های شهر تهران بودند. از این میان مجموعاً 63 نفر به تفکیک از هر گروه 21 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان بوده است. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه پژوهش از تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین مولفه هوش هیجانی و تمامی خرده مقیاس‌های آن در سه گروه نابینا، کم بینا و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. به نظر می‌رسد مدت زمان طولانی که افراد با معلولیت زندگی می‌کنند زمینه پرورش ابعاد عاطفی را می‌تواند ایجاد نماید، به علاوه قرار گرفتن در سنین جوانی و بالاتر و برخورداری از تحصیلات در سطوح بالا به‌عنوان عامل پرورش هوش هیجانی می‌تواند مؤثر باشد. به این ترتیب می‌توان نتیجه‌گیری کرد احتمالاً ظرفیت‌های هوش هیجانی در موفقیت این افراد دخیل بوده و در مقایسه با سایر معلولیت‌ها توانمندی بالایی جهت مقابله با مشکلات ایجاد کرده‌اند.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، نابینا، کم‌بینا
متن کامل [PDF 208 kb]   (2032 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/6/29 | ویرایش نهایی: 1393/10/3 | پذیرش: 1393/6/29 | انتشار: 1393/6/29 | انتشار الکترونیک: 1393/6/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.