جلد 2، شماره 180 - ( 4-1403 )                   شماره 180 صفحات 70-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vaghef L, khalili Z, solymani M. The effectiveness of the transcranial direct current stimulation method on the cognitive flexibility of children with autism spectrum disorder. J Except Educ 2024; 2 (180) : 4
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2712-fa.html
واقف لادن، خلیلی زهرا، سلیمانی مهران. اثربخشی روش تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‌ای بر انعطاف‌پذیری شناختی کودکان با اختلال طیف اُتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 2 (180) :61-70

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2712-fa.html


1- دانشگاه
2- مدرسه ، m.zarekhalili94@gmail.com
چکیده:   (354 مشاهده)
چکیده
هدف: افراد با اختلال طیف اُتیسم در انعطلف پذیری شناختی دچار مشکل هستند به طوری که زندگی روزمره آنها نیز
تحت تأثیر عواقب این مشکل قرار گرفته است. این پژوهش با هدف اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر
انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد.
مواد و روش: پژوهش نیمه تجربی و مطابق با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه ی آماری پژوهش، شامل تمامی
کودکان 7 تا 10 ساله ای بود که با اختلال طیف اُتیسم بودند و به مرا کز و کلینیک های درمانی شهر ارومیه 1401 - 1402 مراجعه
کرده بودند. سی کودک با اختلال طیف اُتیسم به صورت هدفمند انتخاب و به 2 گروه آزمایشی ) 15 نفر ( و گواه ) 15 نفر (
به صورت تصادفی تقسیم شدند. آزمودنی های گروه آزمایشی، تحت تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای آنُدی )قطب
مثبت( به مدت 15 دقیقه روی سر قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تشخیص اُتیسم گیلیام، آزمون دسته بندی
کارت های ویسکانسین بود. برای تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل کوورایانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS نسخه
23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که روش تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای بر انعطاف پذیری شناختی اثربخش بوده است و
به طور قابل توجهی باعث بهبودی انعطاف پذیری شناختی شده است.
نتیجه گیری: با توجه به مشکلاتی که کودکان با اختلال طیف اُتیسم در حوزه انعطاف پذیری شناختی دارند، روش تحریک
جریان مستقیم فراجمجمه ای می تواند به عنوان مکمل سودمندی برای بهبود انعطاف پذیری شناختی آنان باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 280 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1402/11/2 | ویرایش نهایی: 1403/4/31 | پذیرش: 1403/3/22 | انتشار: 1403/4/31 | انتشار الکترونیک: 1403/4/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.