Ghasemipour Fakhrabad M, Momeni Mehmoui H, Timorese S, Falah Mahneh T. Synthesis of indicators and components of Information and
communication technology application in the curriculum of
hearing impaired students. J Except Educ 2024; 3 (181) : 3
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2646-fa.html
قاسمی پور فخرآباد مهدی، مومنی مهموئی حسین، تیموری سعید، فلاح مهنه تورج. سنتزپژوهی شاخصها و مؤلفههای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات
در برنامه درسی دانشآموزان با آسیب شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 3 (181) :31-45
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2646-fa.html
1- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران (نویسنده مسئول) ، Momenimamouei@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه ازاد اسلامی، تربت جام، ایران
4- گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
چکیده: (166 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات )“فاوا”( نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی دارد. جهت پیشبرد اهداف
آموزشی دانش آموزان با آسیب شنوایی، این مهم، بسیار مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر شاخص ها و مؤلفه های
کاربرد “فاوا” در برنامه درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی بود.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش 186 مقاله در مورد شاخص ها و
مؤلفه های کاربرد “فاوا” در برنامه درسی فرا گیران با آسیب شنوایی که در پایگاه های تخصصی و علمی ارائه شده اند. نمونه
پژوهش 35 مقاله است که این تعداد براساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده ها و به صورت هدفمند انتخاب شدند.
داده های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده اند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوا به
شیوه مقوله بندی برمبنای الگوی سنتزپژوهی روبرتس استفاده شد. جهت بررسی اعتبار یافته ها از کُدگذاری مجدد یافته ها بر
مبنای روش اسکات ) 2012 ( استفاده شد و ضریب توافق بین ارزشیابان 79 درصد محاسبه گردید.
یافته ها: پس از بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها، مؤلفه ها و شاخص های الگوی برنامه درسی مبتنی بر بهزیستی در 6 بُعد،
25 محور و 85 مقوله شامل اهداف کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی کودکان کم شنوا و ناشنوا، اصول
کابردی “فاوا”، روش ها، زمینه های کاربرد “فاوا”، ویژگی برنامه و چالش ها مورد سازماندهی قرار گرفت.
نتیجه گیری: براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت جهت کاربرد “فاوا” برای فرا گیران با آسیب شنوایی توجه به ابعاد
فردی، سازمانی و برنامه ای باید مورد توجه قرار گیرد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آسیب دیده شنوایی دریافت: 1402/5/16 | ویرایش نهایی: 1403/6/25 | پذیرش: 1402/10/4 | انتشار: 1403/6/25 | انتشار الکترونیک: 1403/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول