جلد 3، شماره 163 - ( 6-1400 )                   شماره 163 صفحات 89-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، sanaz.zarehzadeh@gmail.com
چکیده:   (2651 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش نشانه های اضطراب و افسردگی
مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد.
روش: این پژوهش، در چهارچوب طرح تجربی مورد منفرد چند خط پایه اجرا شد. بر اساس تمایل به شرکت در مطالعه و
ملاک های ورود، 3 نفر از مادران به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس ملاک های ورود انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده
پرسشنامه های اضطراب بِک ) BAI ( و افسردگی بِک ) BDI-II ( بود که در مراحل خط پایه، طول درمان )جلسات چهارم،
ششم و هشتم درمان( و پیگیری یک ماهه، توسط مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم تکمیل شد. سپس مادران طی 8
جلسه 60 دقیقه ای تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از درصد بهبودی و اندازه
اثر و همچنین نمودار و ارزیابی دیداری تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که درمان پذیرش و تعهد موجب کاهش اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال طیف
اُتیسم می شود. به طوری که نمرات آزمودنی ها طی جلسات مداخله و مرحله پیگیری یک ماهه، نسبت به نمرات خط پایه
در میزان اضطراب و افسردگی آنها کاهش معناداری داشت.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش اثربخشی درمان پذیرش و تعهد را در کاهش اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال
طیف اُتیسم تأیید می کند.
 
متن کامل [PDF 432 kb]   (340 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعۀ تک‌آزمودنی | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1399/10/30 | ویرایش نهایی: 1400/9/6 | پذیرش: 1400/6/12 | انتشار: 1400/6/12 | انتشار الکترونیک: 1400/6/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.