جلد 2، شماره 162 - ( ویژه نامه اختلالات هیجانی- رفتاری 1400 )                   شماره 162 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


آموزش و پرورش ، Afsaneshokri258@gmail.com
چکیده:   (3285 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: بسیاری از اختلال های کودکان از جمله اختلالهای جسمانی، شناختی، رفتاری و هیجانی تحت تأثیر
آشفتگی هیجانی مادران بهوجود می آیند. این مادران در مقابله با ایفای نقش والدینی از خود ضعف نشان میدهند که
باعث افزایش اختلالهای رفتاری در کودک خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر
ذهن آ گاهی مادران بر مشکلات برون نمود کودکان انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. از جامعه دانش آموزان
دختر دوره ابتدایی شهرستان نمین در سال تحصیلی 98 - 97 )تعداد 540 نفر(، نمونه ای به تعداد 40 نفر بر اساس نمره های
بالا در مقیاس پرخاشگر به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره )یک گروه آزمایشی
و یک گروه گواه( جایگزین شدند. هر دانش آموزی که به این شیوه انتخاب می شد، مادر وی نیز به عنوان نمونه در پژوهش
انتخاب می شد. از مقیاس پرخاشگری و سیاهه رفتاری ﻛودک برای گردآوری داده ها استفاده شد. گروه آزمایشی، 8 جلسه
2 ساعته شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی را دریافت کردند و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. از تحلیل کوواریانس
تک متغیری و چندمتغیری )مانکوا( برای تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایج: مقادیر محاسبه شده نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی مادران در کاهش مشکلات برون نمود
در کودکان تأثیر دارد ) 05 / .)p < 0
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی را می توان مداخله ای مؤثر در کاهش
مشکلات برون نمود در کودکان، در نظر گرفت. ذهن آ گاهی مادران باعث بهبود عملکرد سازشی آنان در آ گاهی و توجه به
تعامل با فرزندان، پذیرش نامشروط و بدون قضاوت رفتارهای فرزندان و توانایی نظم دادن به وا کنش های خود در قبال
فرزندان می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آ گاهی در بهبود سلامت روان مادران و
کاهش مشکلات برون نمود کودکان استفاده شود.
متن کامل [PDF 330 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1399/10/16 | ویرایش نهایی: 1400/8/19 | پذیرش: 1400/2/20 | انتشار: 1400/5/11 | انتشار الکترونیک: 1400/5/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.