جلد ۳، شماره ۱۲ - ( ۷-۱۳۸۱ )                   شماره ۱۲ صفحات ۰-۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available608. J Except Educ 2002; 3 (12)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2101-fa.html
مهدی ولوجردی مریم. بررسی پایانی، روایی، و هنجار یابی فرم الف نسخه سوم آزمون هوش غیر کلامی (TONI-۳) بر روی دانش آموزان ۶ و ۷ ساله شهر تهران در سال تحصیلی ۸۰ - ۱۳۷۹ (۳۵تا ۳۷-۷-۱۲- ۱۳۸۱). تعلیم و تربیت استثنایی. ۱۳۸۱; ۳ (۱۲)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-۱-۲۱۰۱-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (۲۷۱۴ مشاهده)
"مهمترین اهدافی که تحقیق‌ حاضر به دنبال آن است عبارتند از: 1-هنجاریابی فرم‌"الف‌" نسخه‌ی سوم آزمون( TONI-3 ) بر سنجش هوش غیرکلامی‌ دانش‌آموزان 6 و 7 ساله‌ تهران. 2-تعیین ویژگی‌های روان- سنجی آزمون(پایایی و روایی) 3-مقایسه عملکرد دختران‌ و پسران 6 و 7 ساله شهر تهران در فرم‌"الف‌"نسخه‌ی سوم آزمون‌ هوش غیرکلامی( TONI-3 ). از آنجا که‌ محتوا و اجرای آزمون‌ و شکل‌های پاسخ‌دهی به‌ سئوالات آن کاملا مستقل از زبان بوده و تنها نیازمند حداقل‌ پاسخ حرکتی است این آزمون‌ بویژه برای افرادی مناسب است‌ که در آزمون‌های نوشتاری‌ سنتی که مستلزم میزان قابل‌ توجهی از مهارت‌های صحبت‌ کردن،گوش‌دادن،خواندن یا نوشتن هستند،نمرات پایینی‌ کسب می‌کنند. باتوجه به مطالب فوق‌ می‌توان نتیجه گرفت که‌ آزمون‌هایی مانند آزمون هوش‌ غیرکلامی( TONI-3 )که محتوا، اجرا و شکل پاسخدهی به‌ سوالات آن کاملا مستقل از زبان‌ بوده و تنها نیازمند حداقل پاسخ‌ حرکتی است می‌تواند برای‌ سنجش توانایی‌های ذهنی افراد و گروههای مختلف جامعه ایران‌ مفید باشد.
متن کامل [DOCX 12 kb]   (۱۸ دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: روان سنجی
دریافت: 1398/12/2 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1398/12/3 | انتشار الکترونیک: 1398/12/3

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.