این مقاله سعی در یافتن معیارهایی برای ادبیات کودکان و نوجوانان
کم توان ذهنی از نظر موضوع، محتوا، تصویر و نگارش دارد، که پس از مراحلی چند می توان به این معیارها دست یافت. با همین دید در این پژوهش کتابهایی که مناسب کودک و نوجوان
کم توان ذهنی آوزش پذیر است، در نظر گرفته شد. چرا که نقش و اهمیت کتاب های کودکان از دیر باز از طریق سازمان یونسکو و یونیسف مطرح شده است و هم اکنون صاحب نظران و مسوولین امور معلولان به این باور دست یافته اند که کودکان و نوجوانان (
کم توان ذهنی) به کتاب های بیشتر و مناسب تری نیاز دارند تا با آن امکان همانند شدن با همسالانشان را بدهد) کتابهای انتخاب شده بین حداقل 60 دانش آموز
کم توان ذهنی سال های سوم، چهارم و پنجم دبستان قصه خوانی شده است که پس از قرائت واکنش های آنان از جهت درک و لذت از مطالب، یادداشت شد. تنها تعداد که از دانش آموزان
کم توان ذهنی کلاس های پنجم به وسیله خودشان خوانده شد، زیرا اکثر آنان از طریق شنیدن، آمادگی درک مطلب را داشتند. در این مقاله اهداف تهیه کتاب های ویژه که به آن نیاز داریم مورد بحث قرار گرفته است. سپس چگونگی ارایه معیارها را در ادبیات افراد
کم توان ذهنی مطرح و به انتخاب موضوع، شخصیت های قصه، تصاویر، شیوه نگارش و رسم الخط پرداخته شده است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
كم توان ذهني دریافت: 1398/12/1 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1398/12/3 | انتشار الکترونیک: 1398/12/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول