جلد 6، شماره 48 و 49 - ( 10-1384 )                   شماره 48 و 49 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available415. J Except Educ. 2005; 6 (48 and 49)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1906-fa.html
جلیلی فرخ رو. بررسی میزان شیوع انواع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند (26تا 32-4-48تا 49- 1384). تعلیم و تربیت استثنایی. 1384; 6 (48 و 49)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1906-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (1663 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر‌، تعیین میزان شیوع ناتوانی‌های یادگیری در جمعیت دانش‌آموزی بیرجند است. بدین منظور، نمونه‌ای شامل 960 دانش‌آموز دختر و پسر مورد بررسی قرار گرفت، بدین ترتیب که ابتدا کارنامه‌های تحصیلی این دانش‌آموزان بررسی شد، سپس افراد مشکوک به اختلال یادگیری توسط آزمون‌های وکسلر،گودیناف‌، پرسشنامه ارزیابی رفتاری راتر فرم والدین و معلم‌، پیشینه کودک‌، پرسشنامه مشکلات تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به‌دست آمده نشان داد که 4/375 درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری هستند که‌از این تعداد 9/11 درصد اختلال خواندن‌، 19 درصد اختلال حساب‌، 4/2 درصد اختلال نوشتن‌، 28 درصد اختلال خواندن و حساب و 4/2 درصد اختلال خواندن و نوشتن و 35 درصد اختلال از نوع نامشخص دارند. سپس معناداری تفاوت نسبت دختران و پسران دارای ناتوانی یادگیری و همچنین تفاوت میزان ناتوانی یادگیری در مناطق مختلف شهر از روش مجذور کای (خی دو) با نرم‌افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصله نشان داد که بین نسبت دختران و پسران دارای‌ناتوانی یادگیری تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود ندارد. اما تفاوت میزان ناتوانی یادگیری در مناطق مختلف شهر بیرجند، در سطح (0/05) معنادار بود.
متن کامل [DOCX 12 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1398/11/22 | پذیرش: 1398/11/26 | انتشار: 1398/11/26 | انتشار الکترونیک: 1398/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.