، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2770 مشاهده)
مقایسه های زوج تعقیبی با استفاده از همبستگیهای بون فرونی نشان داد که اصطلاح عقبماندگی ذهنی در مقایسه با اصطلاح (فرد دارای چالش ذهنی و ناتوانی شناختی – انطباقی) از نظر قدرتمندی به صورت معنی داری ضعیف تر ارزیابی شده است . مقایسه ها با سایر اصطلاح های ناتوانی دومین هدف مطالعه ی حاضر این بود که بداند اصطلاح هایی که برای توصیف عارضه عقب ماندگی ذهنی استفاده شده در مقایسه با اصطلاحات مربوط به سایر ناتوانیها (یعنی ناتوانی جسمی و نمایان) چگونه ارزیابی خواهد شد؟ به منظور پیدا کردن تفاوت بین اصطلاحهای بررسی شده یک سری از آزمونهای t با نمونه همتراز شده 53 برای آزمون این موضوع به عمل آمد که آیا درجهبندی میانگین ارزیابی از اصطلاح عقبماندهذهنی و درجهبندیهای میانگین ارزیابی از اصطلاح «ناتوانی بینایی» (83/3=M ) یا « ناتوانی جسمی» (00/4=M) تفاوت وجود دارد. به همین منظور برای آزمون این سوال که : آیا درجه بندی میانگین ارزیابی از اصطلاح « فرد دارای چالش ذهنی» با درجه بندی میانگین ارزیابی از اصطلاح « ناتوانی بینایی» یا « ناتوانی جسمی» تفاوت معنی داری وجود دارد ؟ یک سری از آزمون های t با نمونه همتراز شده به عمل آمد. نتایج نشان داد که اصطلاح « فرد دارای چالش ذهنی» همانند اصطلاح عقب ماندگی ذهنی، در مقایسه با اصطلاح « ناتوانی بینایی» درهر سه عامل به صورت معنی داری مثبتتر ارزیابی شده اما تفاوت معنی داری با « ناتوانی جسمی» ندارد. شاید مهترین یافته مطالعه حاضر این باشد که نشان داد بین گروه های مختلف نمونه در ارزیابی اصطلاح های جایگزین برای عقب ماندگی ذهنی تفاوت برجسته ای وجود ندارد.
نوع مطالعه:
ترجمه (پایان پذیرفته است) |
موضوع مقاله:
كم توان ذهني دریافت: 1398/11/9 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1398/11/12 | انتشار الکترونیک: 1398/11/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول