جلد 6، شماره 72 - ( 9-1386 )                   شماره 72 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

.. Not Available270. J Except Educ 2007; 6 (72)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1760-fa.html
حسین خان زاده فیروز جاه عباس علی. کارکرد سلامت روان در افراد ناشنوا (34تا 45-4-72- 1386). تعلیم و تربیت استثنایی. 1386; 6 (72)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1760-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3218 مشاهده)
مشکل دیگر در برآورد میزان مشکلات سلامت روان در افراد ناشنوا به هنگام اندازه گیری کارکرد روانی در آنها به وجود می‌آید؛ چراکه باید از گروه کنترل (افراد شنوا) در پژوهش استفاده کرد و چنین مقایسه‌ای عملا مستلزم استفاده از روش های مشابه مانند آزمون یا پرسش نامه می‌باشد؛ که استفاده از ابزارهای مشابه بر روی دو گروه غیر مشابه، بی تردید روایی داده‌ها را به مخاطره می‌اندازد؛ هر چند که در اکثر بررسیها سعی شده است ،همه افراد مورد مطالعه از لحاظ درک اطلاعات مشکلی نداشته باشند؛ مانند استفاده از زبان اشاره(دی گرف و بیجل،2002) ؛ ارتباط گفتاری یا ارتباط همزمان26 (میوسلمن، موتیلالو مک کای ،1996)؛ یا وسایل نوشتاری ( دی گرف و بیلج،2002) ، برای افراد ناشنوا ، تا بتوانند منظور آزمونگر را درک کنند. پژوهش های گوناگون چهار دسته از عوامل میزان و شکل آسیب شنوایی، روش ارتباطی، موقعیت و عملکرد مدرسه و مشارکت والدین را در بحث عوامل پیش بینی کننده سلامت اجتماعی - عاطفی در کودکان و نوجوانان نا شنوا مطرح کردند(هایندلی و همکاران،1994)، که ضمن توضیح هر یک از این عوامل به پژوهش‌های دیگر انجام شده در زمینه سلامت روان در افراد ناشنوا می‌پردازیم.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1398/11/9 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1398/11/12 | انتشار الکترونیک: 1398/11/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.