، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3783 مشاهده)
تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی هدفمند، یکی از حیطه های اصلی در آموزش، پرورش و توانبخشی کودکان و دانش آموزان استثنایی (اعم از کم توان ذهنی، با مشکلات جسمی، حسی و حرکتی، دارای اختلالهای رفتاری و یادگیری و چند معلولیتی) بشمار می رود. در دهه های اخیر ، با توجه به تأثیرهای تأیید شده فعالیت های منظــم بـدنی در : 1. سلامــت جسمانی، 2. پیشگیری از معلولیت های ثانویه ، 3. تــحول بهنجار شخصیت، 4. شکوفایی ظرفیت های روانی و 5. فرآیند اجتماعی شدن این گروه ها مقوله تربیت بدنی و ورزشی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه مورد توجه فراوان مجامع جهانی مرتبط با معلولان و نیز متخصصان و دستاندرکاران حوزه های مرتبط با آنان قرارگرفته است. آنچه که می تواند نتایج مذکور را به بار آورد آناست که در وهله نخست با توجه به تنوع معلولیت ها و محدودیت های جسمی، ذهنی و رفتاری، نیازهای ویژه کودکان و نوجوانان استثنایی در هر یک از گروه ها، مشخص و تدوین شده و سپس با بهره گیری از نتایج به دست آمده به سازماندهی فعالیت ها در حیطه های مورد نظر اقدام شود. بررسی ها و تجربه های موجود نشان دهنده آن است که برنامه ریزی اصولی در زمینه درس تربیتبدنی، دستاوردهای ارزشمندی را برای کودکان و دانشآموزان استثنایی در بر داشته است. مهمترین این نتایج عبارت اند: از تعمیق یادگیری، افزایش تجربه های حرکتی، ارتقای سطح سلامت عمومی، تقویت خودباوری واحساس ارزشمندی، اصلاح نگرش های اجتماعی نسبت به معلولان، تقویت سازگاری اجتماعی آنان و پر شدن خلاءهای ناشی از معلولیت.فعالیت های تربیت بدنی و ورزشی ضمن دارا بودن ماهیتی مستقل، با حیطه های مربوط به آموزش، پرورش و توانبخشی در هم تنیدگی داشته و ضمن توسعه «مهارت های زندگی» کودکان و دانش آموزان استثنایی، شرایط بهتری را برای حیات فردی و اجتماعی آنان فراهم می کند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آسیب دیده بینایی دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول