، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3538 مشاهده)
بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیت بدنی بر درمان اختلال لالی انتخابی کودکان می باشد. .* آموزش مهارتهای صحبت کردن در جمع به همراه فعالیت بدنی: برای مثال از کلیه دانشآموزان مدرسه خواسته شد بازدن دست خود به مانعی و همزمان گفتن کلمهای حرکتی را انجام دهند، تا اینکه نوبت آزمودنی میرسید. . * مشاوره با کادر مدرسه مانند مدیر، معاون، گفتاردرمانگر و همکلاسیها جهت ارتباط کلامی و فعالیت بدنی با دانشآموز: در مطالعه موردی که توسط اولهان و ری (1999) بر کودکی که دارای اختلال لالی انتخابی بود از روشهای درمانی حساسیت زدایی، مشاوره با کارکنان مدرسه، آموزش مهارت های صحبت کردن جمعی استفاده شده بود که پیگیری میزان گفتار دانشآموز را قابل ملاحظه نشان داد. بحث و نتیجه گیری انجام فعالیت بدنی جهت حفظ سلامت جسمی و روانی تمام انسان ها خصوصا کودکان و نوجوانان با ناتوانی ویژه از مهمترین ضرورت های زندگی آنها تلقیشده ، میتواند در درمان انواع اختلال های آنان مؤثر واقع شود. هیوتیگ و کانر (1999) توجه به فعالیت بدنی در شیوه زندگی سالم افراد با و بدون ناتوانی را مؤثر می دانند و همین طور کامپولینن (2002) یکی از روش های درمان این اختلال را بازی درمانی معرفی میکند. چنانچه در پژوهش حاضر مشاهده میشود انجام حرکت و فعالیت بدنی در بهبود و درمان اختلال لالی انتخابی مؤثر بوده است. امید است از نتایج این پژوهش در مراکز و آموزشگاه های استثنایی و مدارس عادی و کلینیک های توانبخشی جهت بهبود و درمان انواع اختلالها بهخصوص لالی انتخابی استفاده شود.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اختلالات گفتار و زبان دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/5 | انتشار: 1398/11/6 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول