1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3647 مشاهده)
با این وجود با توجه به اینکه امروزه 2 تا 10درصد از دانشآموزانی که از برنامههای تیزهوشان استفاده میکنند،دارای اختلالهای یادگیری ویژه میباشند(آدریانا،2001)پژوهشهای مبسوط و دامنهداری در این زمینه انجام گرفته است که در این مقاله سعی میکنیم سیمای تقریبا روشنی از اینگونه دانشآموزان ارایه دهیم. ویژگیهای دانشآموزان تیزهوش با اختلالهای یادگیری ویژه پژوهشهای گستردهای که در این زمینه انجام گرفته نشان داده است که اینگونه دانشآموزان در مقایسه با همسالان خود حافظه بلندمدت قوی و خزانه لغات گستردهای دارند،مفاهیم انتزاعی را به راحتی درک میکنند و در حل مسایل پیچیده موفق میباشند(سوزانی و همکاران،1999)درک و فهم و شنوایی آنها قوی میباشد،قدرت ابراز عقیده را دارند. تورینگتون(2001)با پژوهشهایی که در این زمینه داشته،معتقد است،پیشآگهی اختلالهای یادگیری ویژه دانشآموزان تیزهوش بسیار خوب میباشد به شرط اینکه اینگونه دانشآموزان در سالهای اول دبستان خیل یزود مورد شناسایی واقع شوند و دوم اینکه از حمایت اجتماعی(والدین و معلم-مدیر و همکلاسیها)و از خود-پنداره قوی برخوردار باشند. برنامههای اصلاحی اختلالهای یادگیری ویژه در دانشآموزان تیزهوش پژوهشهای متعدد در این زمینه نشان داد، رویکرد چندبعدی که شامل والدین،معلم و مشاوران گردد باید در برنامه اصلاحی اینگونه دانشآموزان بکار گرفته شود .
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/2 | انتشار: 1398/11/2 | انتشار الکترونیک: 1398/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول