، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (4044 مشاهده)
با آنکه این مشکلات ازجمله مشکلات اولیه در برخی از اختلالهای خواندن است ولی در بیشتر موارد نارساییهای پردازش واج شناختی را میتوان دلیل اصلی مشکل در حافظه یا درک به شمار آورد. سایر اختلالهای یادگیری اگرچه از زمان گذشته اختلال یادگیری را به سه زمینهی درسی اصلی طبقهبندی میکنند(خواندن، نوشتن و ریاضیات)ولی وجود سایر الگوهای ضعف و قوت شناختی،به نسبت توانایی هوش،موجب ضعف تحصیلی قابل توجه میشود. اگرچه ناتوانیهای یادگیری غیرکلامی معمولا با ضعف در پیشرفت ریاضیات شروع میشود ولی بیشتر این کودکان با برخی از انواع درک خواندن، بیان نوشتاری یا مهارتهای اجتماعی نیز مشکل دارند. در چنین مواردی کودک از هوشبهر بالایش برای جبران نارسایی خواندنش استفاده میکند(در چنین شرایطی انجام آزمونهای مربوط به پردازش واجشناختی یا روانی خواندن میتواند به روشنتر شدن مسأله کمک کند). فلشکارتها نیز برای مشق ریاضی به کار میروند تا عملیات ساده(مانند جدول ضرب)به حافظه سپرده شده و خودکار شوند و تصویرسازی ذهنی نیز زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که مشکلات مفهومی و دیداری سازمان علت نارسایی ریاضی باشند. خلاصه در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(نسخه چهارم)سه حوزهی گستردهی اختلالهای یادگیری(شامل اختلال خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری)مشخص شده است و ممکن است بسیاری از انواع غیر نوعی اختلالهای یادگیری(مانند ناتوانی یادگیری غیرکلامی)در پیشرفت تحصیلی ضعیف دانشآموزان یافت شود.
نوع مطالعه:
ترجمه (پایان پذیرفته است) |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/2 | انتشار: 1398/11/2 | انتشار الکترونیک: 1398/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول