جلد 6، شماره 83 - ( 8-1387 )                   شماره 83 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available180. J Except Educ 2008; 6 (83)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1665-fa.html
احمدپناه محمد. خواندن، نارسا خوانی و الگوهای عصب - روان شناختی (3تا 9-1-83- 1387). تعلیم و تربیت استثنایی. 1387; 6 (83)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1665-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3006 مشاهده)
خواندن یکی از فعالیت‌های بسیار هوشمندانه‌ای‌ است که انسان در طول زندگی یاد می‌گیرد.مهارتی‌ است که بر پیش نیازهای فراوانی مبتنی بوده و ماهر شدن در همه‌ی ابعاد آن مستلزم زمانی طولانی است. کنش‌های پیچیده‌ی ذهنی همانند زبان و خواندن از زوایای فراوانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.هرگاه ما به خواندن طبیعی به عنوان یک روی سکه بنگریم، نارساخوانی روی دیگر آن خواهد بود.بعضی از پژوهشگران نارساخوانی را در همان چارچوب فرایند طبیعی فراگیری خواندن مطالعه کرده‌اند،اما عده‌ای‌ دیگر با مطالعه‌ی آسیب‌های مغزی و عوارض آنها بر خواندن،زوایای مبهم و مهمی از فعالیت‌های مغزی‌ درگیر در خواندن را روشن کرده‌اند.از دیدگاه آنها آسیب مغزی پنجره‌ی جدیدی در مطالعه‌ی فرایندهای‌ خواندن و ارتباط آنها با مغز گشوده است.به عنوان‌ مثال،مطالعه‌ی آسیب‌های اکتسابی زبان به عنوان‌ یک منبع سودمند به ما در درک مبانی مغزی و عصبی این توان‌مندی بسیار پیچیده در یک قرن‌ گذشته کمک نموده است(باب‌،2000).عصب‌ روان‌شناسان در جستجوی چارچوبی بوده‌اند که بر مبنای آن نظریه‌ی خود را در مورد چگونگی‌ پردازش کنش‌های زبانی در مغز ارایه کنند.در این‌ مقاله تلاش خواهد شد الگوی‌های گوناگونی مانند(الگوی دو مسیره.الگوی محاسبه‌ای پیوندگرا)و الگوی‌هایی که اخیرا ارایه شده‌اند مانند(الگویی پی. ام.اس.پی و الگویی دی.آر.سی)مورد بحث قرار گیرند و بر مبنای آن‌ها نارساخوانی(رشدی و اکتسابی)تبیین‌شود.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1398/10/29 | پذیرش: 1398/10/30 | انتشار: 1398/10/30 | انتشار الکترونیک: 1398/10/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.