جلد 3، شماره 91 - ( 4-1388 )                   شماره 91 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

., .. Not Available129. J Except Educ 2009; 3 (91)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1613-fa.html
خانجانی زینب، شریعتی مریم. الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی در تبیین مشکلات رفتاری کودکان (33تا39-4- 91-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 3 (91)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1613-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3691 مشاهده)
اختلالات رفتاری کودکان،اختلالات شایع و ناتوان‌ کننده‌ای هستند که برای معلمان،خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند(شکوهی و پرند،1384)پژوهشگران دریافته‌اند که اختلالات‌ رفتاری معمولا نخستین‌بار در سال‌های آغازین دوره‌ ابتدائی مشاهده می‌شود و بین 8 تا 15سالگی به اوج‌ خود می‌رسد.اختلالات رفتاری به‌طور قابل ملاحظه‌ای‌ بر عملکرد تحصیلی و حرفه‌ای کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد و احتمال ابتلاء به بیماری‌های روانی را در دوره‌ی بزرگسالی افزایش می‌دهد(پاندینا و همکاران‌، 2007).اختلالات رفتاری همچنین احتمال ابتلای افراد به سوء مصرف مواد،فعالیت‌های بزهکارانه،اختلالات‌ اضطرابی و خلقی،ناتوانی یادگیری،اختلالات عصب‌ روان‌شناختی و اختلال شخصیت مرزی را افزایش‌ می‌دهد(گائونی،بلک و بالدوئیسم،1998)با توجه به‌ اهمیت و تأثیرات فراوان اختلالات رفتاری کودکان، الگوها و رویکردهای گوناگونی به منظور تبیین،پیش- بینی و درمان اختلالات رفتاری ایجاد شده‌اند.در این‌ میان الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی(کرک و دوج، 1994)که در سال‌های اخیر گسترش یافته است با بهره گیری از رویکرد پردازش اطلاعات و از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری از مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان پرداخته است.با توجه به روزآمد و کاربردی بودن این الگو،در مقاله‌ی‌ حاضر به بررسی و توصیف آن پرداخته شده است.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.