1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3691 مشاهده)
اختلالات رفتاری کودکان،اختلالات شایع و ناتوان کنندهای هستند که برای معلمان،خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد میکند(شکوهی و پرند،1384)پژوهشگران دریافتهاند که اختلالات رفتاری معمولا نخستینبار در سالهای آغازین دوره ابتدائی مشاهده میشود و بین 8 تا 15سالگی به اوج خود میرسد.اختلالات رفتاری بهطور قابل ملاحظهای بر عملکرد تحصیلی و حرفهای کودکان و نوجوانان تاثیر منفی میگذارد و احتمال ابتلاء به بیماریهای روانی را در دورهی بزرگسالی افزایش میدهد(پاندینا و همکاران، 2007).اختلالات رفتاری همچنین احتمال ابتلای افراد به سوء مصرف مواد،فعالیتهای بزهکارانه،اختلالات اضطرابی و خلقی،ناتوانی یادگیری،اختلالات عصب روانشناختی و اختلال شخصیت مرزی را افزایش میدهد(گائونی،بلک و بالدوئیسم،1998)با توجه به اهمیت و تأثیرات فراوان اختلالات رفتاری کودکان، الگوها و رویکردهای گوناگونی به منظور تبیین،پیش- بینی و درمان اختلالات رفتاری ایجاد شدهاند.در این میان الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی(کرک و دوج، 1994)که در سالهای اخیر گسترش یافته است با بهره گیری از رویکرد پردازش اطلاعات و از رهگذر تعاملات اجتماعی موفق به بررسی علل و پیشگیری از مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان پرداخته است.با توجه به روزآمد و کاربردی بودن این الگو،در مقالهی حاضر به بررسی و توصیف آن پرداخته شده است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول