1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (2881 مشاهده)
این پژوهش در بهمنماه 1384در هنرستانهای منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران انجام گرفت. هدف اصلی پژوهش مقایسهی ویژگی شخصیتی حساسیت در روابط متقابل والدین دختران ناشنوا با والدنی دختران عادی بوده است. برای دستیابی به هدف موردنظر از پرسشنامه شخصیتی SCL 90 و پرسشنامهء اطلاعات شخصی استفاده گردیده است که پرسشنامهء SCL 90 ویژگی شخصیتی حساسیت در روابط متقابل دو گروه را مشخص نموده است و از پرسشنامهء اطلاعات شخصی برای همساننمودن دو گروه ناشنوا و عادی استفاده گردیده است.روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای است. جامعهی آماری این پژوهش را والدین کلیهی دخترانی که در نیمسال دوم تحصیلی 85-1384در هنرستان دخترانه منطقه 9 آموزش پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و همچین والدین دختران ناشنوای هنرستان ناشنوایان آموزش و پرورش منطقهی 9 تهران که در نیمسال دوم 85- 1384مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدهند.روش نمونهگیری برای گروه ناشنوا شامل کلیهء والدین دختران ناشنوای هنرستان نظام مافی و برای گروه عادی روش همسانسازی این گروه با گروه ناشنوا منظور گردید.نتیجه- ای که از این پژوهش به دست آمد: میزان حساسیت در روابط متقابل مادران دختران ناشنوا به مراتب بیشتر از میزان حساسیت در روابط متقابل مادران دختران عادی است.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
آسیب دیده شنوایی دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول