جلد 4، شماره 92 - ( 5-1388 )                   شماره 92 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., .. Not Available116. J Except Educ 2009; 4 (92)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1600-fa.html
اخواست آسیه، ریاحی آزاده. باقی ماندن بازتاب های اولیه و مشکلات حرکتی و یادگیری ناشی از آن در کودکان (3تا11-1- 92-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 4 (92)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1600-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3515 مشاهده)
بازتاب عبارت از یک حرکت فعال خودکار یا غیرارادی دستگاه عصبی مرکزی است که در اثر تحریک‌ صورت می‌گیرد.در یک قوس بازتابی اجزای زیر شرکت دارند:یک اندام حسی-یک پی‌یاخته‌ای‌ حسی‌ آوران-یک پی‌یاخته‌ی حرکتی وابران-اندام عمل‌کننده. پس از تولد،کودک کنترل کمی بر حرکات ارادی خود دارد.بازتاب‌ها در چند هفته اول پس از تولد واکنش‌های کلیشه‌ای را در مقابل محرک‌های خاصی فراهم می‌کنند اما به زودی با مهارت‌های حرکتی‌ پیشرفته‌تر جایگزین می‌شوند.رشد بازتاب در واقع مقدار رشد و سطح تکامل دستگاه عصبی مرکزی را نشان می‌دهد.بازتاب‌های اولیه‌ همچنین می‌توانند شرایط پرورش جنبه‌های زیادی از عملکردهای بعدی را فراهم کنند. اگر بازتاب‌های سطوح بالاتر جایگزین بازتاب‌های اولیه نشوند و این بازتاب‌ها باقی بمانند،رشد طبیعی‌ کودک دچار اختلال خواهد شد.البته امروزه برخی از جنبه‌های نظریه‌ی بازتابی در کنترل حرکات مورد تردید قرار گرفته است به این دلیل نمی‌توان همه‌ی حرکات در بدن انسان را به بازتاب‌ها نسبت داد و تنها بخش محدودی از حرکات در انسان با این نظریه قابل توجیه است.بااین‌حال بررسی توالی رشد بازتابی در کودک می‌تواند کمک زیادی در تعیین رشد حرکتی نموده و ما را از اختلالات احتمالی در رشد کودک آگاه سازد.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پزشكي
دریافت: 1398/10/23 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.