جلد 7، شماره 97 - ( 10-1388 )                   شماره 97 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available91. J Except Educ 2009; 7 (97)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1575-fa.html
قزل سفلو کبری. فراگیرسازی: مزایا و معایب (68تا73-9- 97-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 7 (97)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1575-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (3978 مشاهده)
امروزه یکی از محورهای اصلی در بحث‌های مربوط به‌ آموزش و پرورش کودکان استثنایی،آموزش تلفیقی است‌ که تمام عناصری را که در مفاهیم بهنجارسازی یا عادی سازی و محیطی با حداقل محدودیت‌ وجود دارد،شامل‌ می‌شود. پیشگامان آموزش پرورش ویژه در دهه‌های گذشته‌ معتقد بودند تمرکز کودکان دارای نیازهای ویژه،معلمان‌ آموزش ویژه و امکانات و تجهیزات خاص در یک محیط باعث تسهیل در ارائه‌ی خدمات شده و امکان رشد مهارت‌های‌ حرفه‌ای کودکان در چنین محیطهایی بیشتر می‌شود.اما انتقادات نسبت به جداسازی آموزش‌ کودکان استثنایی،شعله‌ی نهضت بهنجارسازی‌ و یکپارچه‌سازی‌ را فروزان کرد. امروزه در اکثر جوامع سعی می‌شود کودک دارای‌ معلولیت از خانواده و جامعه جدا نشده و حتی المقدور امکانات و خدمات جامعه بصورت قابل دسترسی در اختیار کودک و خانواده او قرار گیرد.توجه به حقوق بشر،آموزش برای همه،فراهم‌ کردن فرصت‌های برابر،پذیرش اجتماعی تمام شهروندان‌ یک جامعه و تسهیل فرایند اجتماعی شدن یا جامعه‌پذیری‌ از مهمترین اصول یکپارچه‌سازی محسوب‌ می‌شوند. برنامه آموزش فراگیر بر این نکته دلالت دارد که‌ کودکان دارای نیازهای ویژه باید همان‌قدر به نظام آموزش‌ و پرورش مناسب دسترسی داشته باشند که کودکان عادی‌ دسترسی دارند.در این مقاله مزایا و معایت برنامه آموزش فراگیر توضیح داده می‌شود.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تلفیقی فراگیر
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.