، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3480 مشاهده)
ارزشیابی توصیفی الگویی است که تلاش میکند به جای کمینگری از طریق توجه به معیارهای درسی و آموزشی به عمق و کیفیت یادگیری دانشآموزان توجه کند و تبیین و توصیفی از وضعیت آنان ارائه دهد.برای موفقیت آموزش فراگیر باید شرایطی مهیا گردد.معلمها باید به توانایی دانشآموز برای پیشرفت در کلاس عادی اطمینان داشته باشند و سایر دانشآموزان کلاس را برای پذیرش دانشآموز دارای ناتوان آماده کنند.در صورت لزوم باید کلاس و مدرسهاز لحاظ فیزیکی آماده شوند و همهی کارکنان مدرسه نیازهای دانشآموزان دارای ناتوانی را بشناسند.کارکنان باید برای حمایت و تقویت دانشآموز آماده شوند و روابط کاری خوبی با مربیان مدرسه برقرار گردد.موفقیت آموزش فراگیر در گرو توجه به ده عامل (بینش،جایدهی،برنامهی سازگارشده،سنجش سازگار شده،تدریس سازگارشده،پذیرش،دستیابی،پشتیبانی، منابع و رهبری)میباشد که ارزشیابی توصیفی هم جزئی ضروری است که باید به صورت سازگارشده اجرا شود. ارزشیابی توصیفی در آموزش فراگیر کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و استعدادهای دانشآموزان را شکوفا میکند.به ویژگیهای اجتماعی-عاطفی،عملکرد واقعی دانشآموز توجه نموده و ارزشیابی مستمر و فرایندی از دانشآموزان انجام میدهد.برای بهبود عملکرد دانشآموز و تقویت ارتباط عاطفی بین معلم و شاگرد بازخوردهای پیوسته به اولیاء داده میشود.حسادت و رقابت کاذب را از بین برده، استقلال دانشآموز،خلاقیت او را افزایش میدهد.در افزایش بهداشت روانی،اعتماد به نفس،روحیه انتقادپذیری، خودتنظیم بار آمدن دانشآموزان با نیازهای ویژه نقش بسزایی داشته و در آموزش نوعی آرامش ویژه را ایجاد می- کند.در این مقاله این مزیتها مورد بررسی قرار میگیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تلفیقی فراگیر دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول