جلد 7، شماره 97 - ( 10-1388 )                   شماره 97 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

.. Not Available88. J Except Educ 2009; 7 (97)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1571-fa.html
عبدی محمد. ارزشیابی توصیفی و آموزش فراگیر (49تا53-6- 97-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 7 (97)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1571-fa.html


، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2967 مشاهده)
فراگیرسازی آموزش و پرورش برمبنای رویکرد انسان‌گرایانه و اجتماعی به نیازهای ویژه‌ی کودکان پا به‌ عرصه آموزش و پرورش جهان گذاشه است برای موفقیت‌ علاوه‌بر تغییر نگرش و عملکرد معلمان و مدارس به‌ تغییرات بنیانی در نظام آموزش و پرورش نیازمند است‌ (یونسکو،1383)تا بتواند پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان‌ باشد و ضمن شناسایی موانع برای رفع آن‌ها اقدام نماید. یکی از این تغییرات و سیاست‌گذاری‌های منطبق بر تفاوت‌های فردی،تغییر نظام ارزشیابی سنتی به ارزشیابی‌ کیفی-توصیفی در دوره‌ی ابتدایی می‌باشد.همان‌طور که آموزش فراگیر یک نظام آموزش و پرورش پویاست که‌ منجر به آموزش معتبر می‌شود در ارزشیابی نیز مدام به‌ دانش‌آموزان بازخورد توصیفی داده می‌شود تا نسبت به‌ وضعیت یادگیری خود آگاهی یابند و نیز اطلاعاتی جهت‌ چگونگی ارتقاء سطح دانش و مهارت خود دریافت دارند. این شیوه منجر به رتبه‌بندی دانش‌آموزان نمی‌شود و دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری خود سهیم می‌سازد و ضمن فاصله گرفتن از ارزشیابی‌های تحت کنترل معلم،به‌ دانش‌آموزان فرصت خودسنجی می‌دهد و ضمن تقویت‌ اعتماد به نفس دانش‌آموزان-به‌ویژه دانش‌آموزانی که‌ توانایی کمتری دارند فرهنگ موفقیت را در کلاس حاکم‌ می‌کند.در مقاله حاضر سعی شده تا ضمن بیان فلسفه‌ای‌ کوتاه از آموزش و پرورش فراگیر،ارتباط درونی ارزشیابی‌ توصیفی و نیز نتایج آن به عنوان رویکردی منتج از این‌ نظام بررسی گردد.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تلفیقی فراگیر
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.