جلد 3، شماره 103 - ( 6-1389 )                   شماره 103 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

., .. Not Available48. J Except Educ 2010; 3 (103)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1531-fa.html
غلامحسین زاده حسن، سلیمانی منصور. تأثیر آموزش مستقیم بر درک مفهومی لغت در دانش آموزان ناشنوا (19تا 25-3-103-1389). تعلیم و تربیت استثنایی. 1389; 3 (103)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1531-fa.html


1- ، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده:   (2910 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش آموزش مستقیم بر درک مفهومی لغت در دانش آموزان ناشنوا و ماندگاری اثر این آموزش، انجام گرفت. در راستای هدف فوق 24 نفر از دانش آموزان پسر ناشنوای سال اول و دوم راهنمایی مجتمع آموزشی احیای کرمان که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بودند، به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند؛ آنها به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. در مرحله بعد پیش آزمون درک مفهوم لغت بر روی دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مستقیم قرار گرفت. در این زمان گروه کنترل آموزشی را دریافت نمی کرد. سپس پس آزمون درک مفهوم لغت بر روی دو گروه اجرا شد و بعد از 20 روز آزمون پیگیری انجام گردید. نتایج بر اساس روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد، آموزش مستقیم عملکرد درک مفهومی لغت در دانش آموزان ناشنوایی که از روش آموزش مستقیم بهره مند بودند (گروه آزمایشی) نسبت به دانش آموزانی که از این روش آموزشی برخوردار نبودند (گروه کنترل) را افزایش داده است. همچنین ماندگاری اثر روش آموزشی در گروه آزمایشی تأیید شد. بنابراین با استفاده از روش آموزش مستقیم می توان درک مفهومی لغت در دانش آموزان ناشنوا را تقویت کرد.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.