، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3106 مشاهده)
پژوهش زمینه یابی حاضر به دنبال بررسی میزان شیوع و ویژگی های جمعیت شناختی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مدارس سما در استان خراسان جنوبی بود. تعداد کل جامعه دانش آموزان 1384 نفر ، شامل 881 پسر و 503 دختر بود . از این تعداد 756 پسر و 383 دختر ساکن بیرجند و 125پسر و 120 دختر ساکن فردوس بودند. در این پژوهش از پرسشنامه ای که بر اساس معیارهای تشخیصی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی(انجمن روان پزشکی آمریکا، 2000) تهیه شده، استفاده شده است. تحلیل داده ها نشان می دهد که میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در مدارس سما خراسان جنوبی 57/6 درصد (نوع بی توجه82/2 درصد ، نوع بیش فعال – تکانشگر 82/2 درصد ، نوع مرکب 8/1 درصد) است. بر این اساس، می توان نتیجه گیری کرد که شیوع این اختلال در میان دانش آموزان مدارس سما در حد قابل ملاحظه ای است و این موضوع باید در برنامه ریزی های آموزشی و ارایه خدمات مشاوره ای و روان شناختی مد نظر قرار بگیرد.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
اختلالات رفتاري دریافت: 1398/10/22 | پذیرش: 1398/10/28 | انتشار: 1398/10/28 | انتشار الکترونیک: 1398/10/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول