جلد 6، شماره 155 - ( 12-1397 )                   شماره 155 صفحات 46-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان ، armohseni1368@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (4361 مشاهده)
زمینه: اختلال طیف اُتیسم (ASD) اختلالی عصبی-رشدی است که جنبه‌های مختلف رشد و تحول کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از نهضت‌هایی که اخیراً به منظور توانمندسازی این کودکان و حضور آنها در جامعه مطرح شده است، نهضت فراگیری سازی است. از جمله‌ مدل‌هایی کاربردی فراگیری‌سازی در حوزه اُتیسم، مدل تجارب یادگیری و برنامه جایگزین (LEAP) برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی با اختلال طیف اُتیسم و والدین آنها است.
روش:  پژوهش حاضر با استفاده از روش مروری در پایگاه‌های اطلاعاتی Science Direct, ProQuest, PubMed, Google scholar با کلید واژه‌های LEAP model, inclusion model, Learning Experiences and Alternative Program, autism inclusion منابع علمی مرتبط جمع‌آوری شد. پس از جمع‌آوری منابع، تاریخچه مدل تجارب یادگیری و برنامه جایگزین، مولفه‌ها، اثربخشی و کاربرد آن توصیف شد.
نتیجه‌گیری: هدف عمدۀ این مدل، کمک به کودکان در دستیابی به پتانسیل کامل رشدی است تا بتوانند از جریان غالب آموزش عمومی استفاده کنند. در این مقاله سعی شده است تا مؤلفه‌های اصلی این مدل شناسایی و معرفی شوند و یافته‌های تجربی در زمینه اثربخشی مدل تجارب یادگیری و برنامه جایگزین (LEAP) بر رشد مهارت‌های عملکردی، بازی مستقل، تعامل اجتماعی، کسب پیش‌نیازهای مهارت‌های تحصیلی، دستیابی به مهارت‌های گفتاری و زبانی و رفتار سازگارانه ارائه شود.
متن کامل [PDF 193 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1397/10/29 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/12/19 | انتشار: 1398/7/1 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.