جلد 1، شماره 156 - ( 2-1398 )                   شماره 156 صفحات 40-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nili E, kazemi M. Effectiveness of Positive Thinking on irrational beliefs and happiness mothers of deaf children. J Except Educ 2019; 1 (156) :29-40
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1355-fa.html
نیلی الهه، کاظمی محمود، امیری محسن. اثربخشی آموزش مثبت نگری بر باورهای غیرمنطقی و شادکامی مادران کودکان ناشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 1 (156) :29-40

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1355-fa.html


1- دانشگاه زنجان ، nili.elahe@gmail.com
2- دانشگاه زنجان
چکیده:   (2957 مشاهده)
زمینه و هدف: تولد فرزند ناشنوا، خانواده به ویژه مادران را با شرایطی مواجه می­ کند که لازم است به وضعیت روانشناختی آنان توجه بیشتری شود. روان درمانی مثبت­ گرا رویکردی در روان­ درمانی است که با ایجاد توانمندی­ ها و هیجانات مثبت همراه است و در آن سعی می­ شود با افزایش معنا در زندگی به تسکین آسیب های روانی و  افزایش شادکامی پرداخته شود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت ­نگری بر باورهای غیرمنطقی و شادکامی مادران کودکان ناشنوا در شهر قزوین در سال 1396 انجام گرفت.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و فاقد مرحله پیگیری بود. جامعه شامل کلیه مادران دارای کودکان ناشنوا بود که از این میان 34 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و با توجه به ملاک ­های ورود( سن مادر،  جنس، تحصیلات ، معیار شنوایی مادران، سن کودک و دووالدی بودن خانواده­ ها) دردو گروه آزمایش(17 نفر) و کنترل(17نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مثبت­ نگری خدایاری فرد و غباری بناب(1391)، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز(1969) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد(1989) بود. آموزش مثبت­ نگری در قالب ده جلسه نود دقیقه ­ای به صورت هفته ­ای یک جلسه، در گروه آزمایش اجرا شد. در پایان برای دو گروه پس آزمون اجرا گردید. روش تجزیه و تحلیل داده­ ها کوواریانس چند متغیری بود.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش مثبت­ نگری نتوانسته است باورهای غیرمنطقی را کاهش دهد و تاثیری بر شادکامی نیز نداشته است.
نتیجه­ گیری: بدین ترتیب می ­توان گفت احتمالا مثبت ­نگری در کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش شادکامی مادران کودکان ناشنوا موثر نمی ­باشد.
متن کامل [PDF 259 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده شنوایی
دریافت: 1397/6/24 | ویرایش نهایی: 1398/9/24 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/5/2 | انتشار الکترونیک: 1398/5/2

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.