1- دانشگاه تبریز ، ahmadianraoof@gmail.com
2- دانشگاه تبریز
چکیده: (4350 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر بهبود عملکرد درس ریاضی در دانشآموزان با اختلال ریاضی انجام شد.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان پایههای اول تا ششم ابتدایی ناحیه3 شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 بود. پس از غربالگری و جداسازی، به کمک آزمونهای هوشی و تحصیلی، 40نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی شناسایی شدند و پس از تمام شماری بهطور تصادفی در 2گروه گواه و آزمایش (هرکدام 20نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت 10جلسه 45دقیقهای تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گرفتند و گروه گواه آموزشهای معمول را دریافت کردند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمونهای رایج در مراکز ناتوانیهای یادگیری برای هر پایه تحصیلی بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجراشد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عملکرد گروه آزمایش در درس ریاضی، در مقایسه با گروه گواه، بهطور معناداری بهبود یافته است(001/0>P).
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای خودتنظیمی به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی کمک میکند. بر این اساس میتوان به مربیان، مشاوران و روانشناسان پیشنهاد کرد که از این راهبردها برای بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی استفاده کنند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مشکلات يادگيري دریافت: 1396/3/29 | ویرایش نهایی: 1396/12/26 | پذیرش: 1396/5/28 | انتشار: 1396/12/20 | انتشار الکترونیک: 1396/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول