زمینه: خواندن یک مهارت مهم برای یادگیری دروس است. افت شنوایی میتواند منجر به اختلال خواندن در دانشآموز کمشنوا شود. هدف از کاردرمانی در این دانشآموزان علاوه بر آموزش، شناخت، ارزیابی و برطرف کردن موانع یادگیری نیز میباشد.
روش : این مطالعه به صورت مورد پژوهی روی یک دانشآموز دختر کمشنوا پایه چهارم ابتدایی، دارای اختلال خواندن انجام شد. ارزیابی اولیه در سه حیطه جسمی، روانی و شناختی انجام گردید. ابزارهای ارزیابی شامل: مشاهده، مصاحبه با معلم و والدین، آزمونهای تمییز شنیداری، حافظه کاری، دیداری و شنیداری،آزمون توجه، تصاویر تشخیص شکل از زمینه و مطالب کتاب خوانداری سال چهارم، درک مطلب و تصویرسازی بود. پس از جمعبندی نتایج حاصله از ارزیابی، فعالیتهایی مناسب با شرایط دانشآموز جهت انجام در جلسات کاردرمانی تهیه شد. همچنین تمریناتی جهت ارائه به والدین برای انجام در منزل تهیه و در اختیار آنها قرار گرفت.
یافته ها: ارزیابیهای اولیه دانشآموز علائم اضطراب و کمبود اعتماد به نفس را نشان داد. مشکلات حیطه شناختی شامل ضعف حافظه دیداری و شنیداری، تمییز شنیداری، محدودیت دامنه لغات، درک مطلب و تصویرسازی بود. میانگین سرعت خواندن دانشآموز 14 کلمه در دقیقه بودکه در پایان جلسات تا 20 کلمه در دقیقه افزایش یافت. همچنین توانایی دانشآموز در تمامی حیطههای شناختی بهجز تمییز شنیداری بهبود یافت.
نتیجه گیری: اگر آموزگاران از دلایل ایجاد برخی ناتوانیهای دانشآموزان آگاهی داشته و راهکارهای مناسب را بکارگیرند، به ارتقای عملکرد دانشآموزان کمک موثری میکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |