جلد 4، شماره 182 - ( 8-1403 )                   شماره 182 صفحات 61-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R, Ahmadi R. The effect of integrating assistive technology in the English language curriculum in improving the level of academic motivation of students with physical-motor disabilities. J Except Educ 2024; 4 (182) : 4
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2641-fa.html
مرادی رحیم، احمدی روشن. تأثیر تلفیق فناوری کمکی در برنامه درسی زبان انگلیسی بر ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با آسیب‌ها ی جسمی - حرکتی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 4 (182) :51-61

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2641-fa.html


1- دانشگاه اراک ، rahimnor08@gmail.com
2- دانشگاه شهید رجایی
چکیده:   (305 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: یکی از راهبردهایی که می تواند به فرا گیرسازی نظام آموزش و پرورش ویژه کمک کند، یکپارچگی و تلفیق
فناوری در برنامه درسی این دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تلفیق فناوری کمکی در برنامه درسی
زبان انگلیسی بر ارتقاء سطح انگیزش تحصیلی دانش آموزان با آسیب های جسمی- حرکتی انجام شد.
روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری، شامل دانش آموزان
پسر با آسیب های جسمی- حرکتی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 24 نفر از دانش آموزان
با آسیب جسمی- حرکتی پایه هفتم متوسطه اول مجتمع امام علی )ع( شهر تهران انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت
تصادفی در قالب گروه های آزمایشی ) 12 نفری( و گواه ) 12 نفری( قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه انگیزش
تحصیلی هارتر ) 1981 ( استفاده شد. گروه گواه به شیوه معمول و گروه آزمایشی طی 6 جلسه با استفاده از الگوی آموزشی
غنی شده با فناوری های کمکی ) برخط و آفلاین( درس زبان انگلیسی دوره متوسطه اول را آموزش دیدند. در بخش برخط، از
سکوی آموزش مجازی کوئیا و در بخش آفلاین، از نرم افزار چند رسانه ای محقق ساخته درس زبان انگلیسی استفاده شد. برای
تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت معناداری بین گروه های آزمایشی و گواه در متغیر
انگیزش تحصیلی وجود دارد.
نتیجه گیری: مطابق با نتایج این پژوهش، چنانچه در برنامه درسی از فناوری به صورت هدفمند و هوشمندانه استفاده شود،
نقش مهمی در افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله دانش آموزان با آسیب های جسمی - حرکتی
خواهد داشت.
 
شماره‌ی مقاله: 4
متن کامل [PDF 284 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: جسمي - حركتي
دریافت: 1402/4/31 | ویرایش نهایی: 1403/9/6 | پذیرش: 1402/12/15 | انتشار: 1403/9/6 | انتشار الکترونیک: 1403/9/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.