جلد 6، شماره 172 - ( 12-1401 )                   شماره 172 صفحات 43-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanpour L, Zeinali A. Social anxiety model of parents with intellectual disabilities children: The role of parenting styles with mediation of cognitive emotion regulation strategies. J Except Educ 2023; 6 (172) : 3
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2552-fa.html
حسن پور لیلا، زینالی علی. مدل اضطراب اجتماعی والدین کودکان کم‌توان ذهنی: نقش شیو ه‌های تربیتی والدین با میانجی‌گری راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 6 (172) :31-43

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2552-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه‌
2- دانشگاه آزاد اسلامی خوی ، cognition20@yahoo.com
چکیده:   (1364 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین مدل اضطراب اجتماعی والدین کودکان کم توان ذهنی: نقش شیوه های
تربیتی با میانجی گری راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان بود.
روش: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش والدین دانش آموزان ابتدایی کم توان
ذهنی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1400 - 1399 بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 200 نفر تعیین شد که
با توجه به شیوع بیماری کووید- 19 با روش دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سیاهه اضطراب اجتماعی ) کونور
و همکاران، 2000 (، پرسشنامه شیوه های تربیتی والدین )بامریند، 1991 ( و پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان ) گارنفسکی
و همکاران، 2001 ( بودند. داده ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS-26 و LISREL-8.5
تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که شیوه تربیتی سهل گیر بر راهبرد مثبت نظم جویی شناختی هیجان، شیوه های تربیتی
مستبد و مقتدر بر راهبردهای مثبت و منفی نظم جویی شناختی هیجان و راهبردهای مثبت و منفی نظم جویی شناختی
هیجان و شیوه های تربیتی سهل گیر و مستبد بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم و معنادار داشتند ) 05 / P>0 (، اما شیوه تربیتی
سهل گیر بر راهبرد منفی نظم جویی شناختی هیجان و شیوه تربیتی مقتدر بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم و معناداری
نداشتند ) 05 / P<0 (. همچنین، شیوه های تربیتی مستبد و مقتدر با میانجی راهبردهای مثبت و منفی بر اضطراب اجتماعی
اثر غیرمستقیم و معنادار داشت ) 05 / P>0 (، اما شیوه تربیتی سهل گیر با میانجی راهبردهای مثبت و منفی بر اضطراب
اجتماعی اثر غیرمستقیم و معناداری نداشت ) 05 / .)P<0
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، برای کاهش اضطراب اجتماعی می توان زمینه را برای تعدیل شیوه های تربیتی و
راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان فراهم کرد.
 
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 972 kb]   (287 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1401/9/15 | ویرایش نهایی: 1402/2/9 | پذیرش: 1401/11/8 | انتشار: 1402/2/9 | انتشار الکترونیک: 1402/2/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.