جلد 1، شماره 164 - ( ویژه نامه آسیب بینایی (در حال آماده سازی) 1400 )                   شماره 164 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shakibnia A. Effectiveness of orientation and movement education on increasing self-efficacy and expressing the presence of damaged visionary students.. J Except Educ. 2021; 1 (164)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2202-fa.html
شکیب نیا اعظم. اثربخشی آموزش جهت یابی و حرکت بر افزایش خودکارآمدی و ابراز وجود دانش آموزان آسیب دیده بینایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1400; 1 (164)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2202-fa.html


آموزش و پرورش استثنایی ، shakibnia0@gmail.com
چکیده:   (1853 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش جهت یابی و حرکت بر افزایش خودکارآمدی و ابراز وجود دانش آموزان آسیب دیده بینایی انجام شد. روش پژوهش تحقیق شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه شامل 26 نفر از دانش آموزان نابینای پسر در سال تحصیلی 98-97 بود که این گروه نمونه در دو گروه گواه (13 نفر) و آزمایش (13 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی خودکارآمدی از مقیاس خودکارآمدی شرر (1982) و پرسشنامه ابراز وجود گمبریل وریچی (1982) استفاده شد. آموزش تحرک و جهت یابی نیز با استفاده از کتاب راهنمای حرکت و جهت یابی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ده جلسه صورت گرفت. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و سپس کوواریانس چندمتغیره ( MANCOVA) استفاده شد. یافته ها نشان داد که برنامه تحرک و جهت یابی موجب افزایش خودکارآمدی گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل شد همچنین برنامه حرکت و جهت یابی موجب افزایش ابراز وجود گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل شد. و مهارت های حرکت و جهت یابی به طور چشمگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود یافت.  نتایج پژوهش نشان داد با آموزش تحرک و جهت یابی مناسب می توان خودکارآمدی و ابراز وجود دانش آموزان نابینا را افزایش داد و به بهبود شرایط زندگی آنها کمک کرد.
     
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: آسیب دیده بینایی
دریافت: 1399/5/15 | پذیرش: 1400/5/11 | انتشار: 1400/5/11 | انتشار الکترونیک: 1400/5/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.