نوری ثمرین شهرام. بررسی میزان رضایتمندی والدین کودکان کم توان ذهنی خفیف از برنامه های مراکز ویژه پیش دبستانی: مطالعه ی نقش جنسیت و تحصیلات (14تا 21-2- 88 تا 89-1388). تعلیم و تربیت استثنایی. 1388; 1 (88 و 89)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1628-fa.html
، Nashriyeh2005@gmail.com
چکیده: (3590 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر،بررسی میزان رضایتمندی1 والدین کودکان کمتوان ذهنی خفیف از برنامههای مراکز ویژهی پیشدبستانی با توجه به جنسیت و تحصیلات بود.جامعهی آماری این پژوهش کلیهی والدین کودکان کمتوان ذهنی خفیف بالای 7 سال بود که در مراکز ویژه پیشدبستانی شهر شیراز تحصیل میکردند.به منظور افزایش بعد تعمیمپذیری پژوهش، نظر تمام والدین مورد بررسی قرار گرفت.برای ارزیابی میزان رضایتمندی والدین از پرسشنامهی پژوهشگر ساخته استفاده شد،این پرسشنامه برگرفته از قسمتهایی از پرسشهای مقیاس درجهبندی برنامهی خانواده محور لنزر(2000)ویژهی والدین و مصاحبه با گروهی از والدین میباشد.روایی مقیاس از راه روش تحلیل مواد و تحلیل محتوایی و پایایی مقیاس با استفاده از باز آزمایی و آلفای کرونباخ بررسی شد و براساس ضرایب به دست آمده مشخص شد مقیاس از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و واریانس یک طرفه،آزمون t برای گروههای همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج بیانگر تفاوت معنیدار میان پدران در سطوح مختلف تحصیلی از لحاظ میزان رضایتمندی بود.در مقابل،بین میزان رضایتمندی مادران با توجه به سطح تحصیلات آنان تفاوت معنیداری دیده نشد.همچنین نتایج حاکی از آن بود که از میان چهار مقولهی پرسشنامه(برنامههای آموزشی،اطلاعرسانی، ارتباط کارکنان با والدین و کودک،و خدماترسانی،و امکانات)،والدین از برنامههای آموزشی بالاترین میزان رضایتمندی و از اطلاعرسانی کمترین میزان رضایتمندی را داشتند.افزون بر این،پدران در کلیهی مقولهها رضایتمندی بالاتری را نسبت به مادران ابراز کردند.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
كم توان ذهني دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/10/29 | انتشار الکترونیک: 1398/10/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول