Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
1
144
online
1
fulltext
fa
فرآیندهای شناختی در کودکان با نیازهای خاص: معرفی و کاربرد تئوری عصب روانشناختی PASS
Cognitive Processes in Children with Special Needs: the Introduction and Application Theory of Neuropsychological PASS
مشکلات يادگيري
مشکلات یادگیری
اصیل پژوهشی
Original Article
<p dir="RTL"><strong>زمینه: </strong>نظریه برنامهریزی، توجه، پردازش همزمان و متوالی نوعی نظریه پردازش شناختی است که در طی چند سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر با هدف بررسی مروری این سازه در گروه کودکان با نیازهای ویژه نگاشته شده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong>بررسی یافتههای پژوهشی کارایی، این نظریه را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی و ارزیابی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه، اختلال کمتوجهی- بیشفعالی، اختلال طیف اتیسم، کودکان تیزهوش و کمتوانیذهنی نشان میدهد. این نتایج بیانگر این مطلب است که این گروهها نسبت به همسالان عادی خود نارساییهای ویژهای در فرآیندهای پاس دارند.بهطورکلی میتوان گفت نتایج مبین این نکته است که نظریه پاس و نیمرخهای آن در زمینههای بالینی و آموزشی پیشنهادهایی مفید برای درک اختلالهای بالینی فراهم کرده است.</p>
Background: Planning, Attention, Simultaneous –Successive (PASS) theory is a kind of cognitive processing theory that during the past few years has attracted considerable attention. This paper aims to review the theory in children with special needs Conclusion: Findings show the efficiency of this theory in predicting academic achievement and assessment of individuals with specific learning disabilities, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Autism spectrum disorders, Gifted Children and Mental Retardation indicates. These results indicated that the groups compared to their normal peers show certain defects in PASS processes. Overall results indicate that the PASS theory and its profile in the fields of clinical and educational useful suggestions has provided for understanding clinical disorders.
تئوری PASS , فرآیندهای شناختی, کودکان با نیازهای خاص
PASS theory, Cognitive processes, Children with special needs
41
51
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-490-2&slc_lang=fa&sid=1
amir
ghamarani
امیر
قمرانی
Aghamarani@yahoo.com
10031947532846007134
10031947532846007134
No
دانشگاه اصفهان
maryam
samadi
مریم
صمدی
samadi.m.1988@gmail.com
10031947532846007135
10031947532846007135
Yes
دانشگاه اصفهان