Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1393
5
1
gregorian
2014
8
1
3
125
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین برتری طرفی و عملکرد ارتباطی با سن دانش آموزان مبتلا به اتیسم
The relationship among sidedness, communicative function and age in autistic students
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
زمینه و هدف: نقایص زبانی و ارتباطی، همچنین مشکلاتی در برتری طرفی اندامهادر اختلال اتیسم میتواند با سن افراد اتیستیک مرتبط باشند. هدف این پژوهش بررسی برتری طرفی اندامها و عملکردارتباطی در دانش آموزان مبتلا به اتیسم در ارتباط با سن آنها میباشد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و از نوع مقطعی مقایسهای است و 40 دانش آموز مبتلا به اتیسم با میانگین سنی ده سال و 8ماه (انحراف استاندارد2سال و 5ماه) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامهی ارزیابی عملکردارتباطی و چک لیست مشاهدهای ارزیابی برتری طرفی اندامها برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید و افراد مورد مطالعه در دو گروه یک سو توان و دو سوتوان و همچنین از نظر سنی در دو گروه کمتر از 13 سال و 13سال و بیشتر قرار گرفتند .جهت بررسی فرضیهها از آزمون Friedman k2و آزمون (independent samples t- test ) T-testاستفاده شد.
یافته ها: مقایسه دانش آموزان اتیستیک در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از 13 سال نشان داد ، در گروه سنی 13سال و بالای آن گرایش به یک سوتوانی در دو اندام دست و گوش بیشتر است (p<0.05)ولی در دو اندام پا و چشم تفاوت معنا داری مشاهده نگردید (p>0.05). داشتن عملکردارتباطی بهتر در گروه سنی 13سال و بالای آن ، مشهود است ( (p<0.05.
نتیجه گیری: می توان به اقدامات توانبخشی درتثبیت برتری طرفی اندام ها به ویژه در سنین پایین تر ،در جهت ایجاد زمینه لازم برای بهبود قابلیتهای زبانی و ایفای نقش ارتباطی بهتر، اهمیت و اولویت داد.
Background and aim: There can be relationship between language and communication disorders, sidedness problems and age in autistic individuals. This research was aimed to investigate the possible relationship among sidedness, communicative function and age in autistic students.
Methods and Materials: this is a described-analytic research and a kind of cross sectional and comparative one. For these purpose 40 autistic students with age average 10 years and 8 month (SD 2 year and 5 months) were chosen with convenience sampling method. Communicative function questionnaire were completed by all subjects’ parents. We used observation check list to examine handedness, footedness, and dominant eye and ear. subjects were divided in two groups one and mixed sidedness also autistic student with age = >13 were put in one group and <13 to another one . Using of T-test(independent samples t- test ) and FriedmanK2, data were analyzed.
Results: Data analysis indicated that autistic student with age = >13 tended to definite sidedness preference- in hand and ear not in eye and foot- (p<0.05) and better communicative function (p<0.05).
Conclusion: importance of interventions rehabilitation for stability of sidedness especially in fewer ages can performs important role in having high language and communication skills.
اتیسم, برتری طرفی,عملکردارتباطی, سن
Autism, Sidedness, Communicative function, Age.
31
40
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-125-1&slc_lang=fa&sid=1
leila
fayazi
لیلا
فیاضی
leilafayazi@rocketmail.com
10031947532846002234
10031947532846002234
Yes
exeptional education of Tehran
استثنایی شهر تهران
Majid
Rafiee
سید مجید
رفیعی
dr.mrafiee@yahoo.com
10031947532846002235
10031947532846002235
No
University
استادیاردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Bahman
Zandi
بهمن
زندی
Zandi_12@yahoo.com
10031947532846002236
10031947532846002236
No
University
دانشگاه پیام نور