Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1392
1
1
gregorian
2013
4
1
2
115
online
1
fulltext
fa
ارزیابی برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی شهر تهران
The Assessment of Mathematics Curriculum for Mentally Disabled Students in Tehran
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p style="DIRECTION: rtl"> هدف از این پژوهش، ارزیابی برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش این پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، 245 نفر از معلمان مدارس ابتدایی کمتوانذهنی شهر تهران،24 نفر از مدیران مدارس ، 10 نفر از کارشناسان حوزه ستادی و 7 نفر از سرپرستان آموزشی مدارس ابتدایی کم توان ذهنی شهر تهران است. در قسمت معلمان 150 نفر، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به صورت تصادفی طبقهای و گروههای دیگر نیز به صورت تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه با پایایی 87/0 ، مصاحبه، سیاهه و بررسی اسناد بود. برای تحلیل داده ها از محاسبه فراوانی، درصد و روش وزن دهی و ارزش گذاری استفاده شد. تحلیل دیدگاههای کارشناسان، معلمان، مدیران مدارس و سرپرستان آموزشی مدارس کم توان ذهنی شهر تهران نشان می دهند که وضعیت معلم دانش آموزان کم-توان ذهنی مطلوب (5/72 درصد)، وضعیت مدیر مدرسه مطلوب (95 درصد)، وضعیت سرپرست آموزشی مطلوب (5/67 درصد)، وضعیت فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی مطلوب (80 درصد)، وضعیت اهداف درس ریاضی نسبتاً مطلوب (66 درصد) و وضعیت بودجه و امور مالی نسبتاً مطلوب (55 درصد) می باشد و در نهایت برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی با توجه به این عوامل ششگانه در سطح مطلوب (72/73 درصد) قرار دارد. مهم ترین راهکارهای مناسب در جهت رفع موانع و مشکلات برنامه درسی ریاضی مدارس کم توان ذهنی عبارتاند از: 1) بهکارگیری معلمان متخصص و حرفهای در امر آموزش دانشآموزان کم توان ذهنی، 2)توسعهی حرفه ای معلمان با تشکیل کلاسهای ضمن خدمت، 3) تدوین اهدافی متناسب با ویژگیهای دانشآموزان کم توان ذهنی و 4) تجدید نظر در میزان حقوق و مزایای دریافتی معلمان. </p>
<p> The purpose of this research is to assess the mathematics curriculum for mentally-disabled students. The method of this survey research was of a descriptive type. The statistical research included 245 elementary teachers at a mentally-disturbed school in the city of Tehran, 24 schools' principals and 10 specialists from the district's headquarter and seven academic administrators from schools with mentally-disturbed students. Based on Morgan's and chart of selecting the samples, 150 teachers were randomly selected and other groups were also selected by method. The tools for the collection of data were questionnaires with a completion rate of 87%, interviews, records and the analysis of documents. To analyze the data abundance calculation, percentage and weighing and valuation were utilized. The analysis of experts' views, Teachers, schools' principals and academic administrators in schools with mentally-disturbed students in the city of Tehran indicates that the satisfaction rate of Teachers was (72.5%). The satisfaction rate for the principals was (95%). The satisfaction rate for the academic administrators was (67.5%). The satisfaction rate for the space, equipment and academic facilities was (80%). The satisfaction rate for the mentally-disturbed students' mathematics curriculum was, taking into account all the six-mentioned factors was (73.72%). </p><p> The most important approaches for the elimination of obstacles and difficulties in mathematics curriculum schools with mentally disturbed students are: 1) Hiring teachers who are experts in teaching mentally-disturbed students. 2) Having in-service training for teachers while working 3) setting up goals suitable with the characteristics of mentally-disturbed students 4) Raising the salary and benefits and teachers. </p>
برنامه درسی, کم توان ذهنی, ریاضیات
Curriculum, Mentally-Disabled, Mathematics
5
21
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
Sahar
Karami
سحر
کرمی
10031947532846002486
10031947532846002486
Yes
رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
Ali Akbar
Arjmandnia
علی اکبر
ارجمند نیا
10031947532846002487
10031947532846002487
No
دانشگاه تهران
Gholamali
Afrooz
غلامعلی
افروز
10031947532846002488
10031947532846002488
No
دانشگاه تهران
Mohammadreza
Nistani
محمد رضا
نیستانی
10031947532846002489
10031947532846002489
No
دانشگاه اصفهان