Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1392
6
1
gregorian
2013
9
1
6
119
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش بازی های رایانه ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان
The Effects of Teaching via Computer Games on the Performance of Visual Memory for the Dyslexic Students
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p style="DIRECTION: rtl"> در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش بازیهای رایانهای بر عملکرد حافظه بینایی دانشآموزان نارساخوان مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا بازیهای موجود مورد شناسایی قرار گرفتند و سپس از بین آن ها یک بازی که با فرهنگ و سطح تحصیلی دانش آموزان همخوان بود، انتخاب شد. جهت بررسی تأثیر این بازی، تعداد 20 نفر آزمودنی نارساخوان (10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل) از دانشآموزان پایه ابتدایی شهر تهران به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده و بر اساس سن، بهره هوشی و آزمون حافظه بینایی همتا سازی شدند. سپس مداخله از طریق آموزش بازی رایانه ای در گروه آزمایشی اجرا گردید. با استفاده از آزمون حافظه بینایی آندره ری و آزمون کیم کاراد و به صورت طرح شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل تأثیر بازی های رایانه ای بررسی شده و نتایج با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که بازی رایانه ای انتخاب شده تأثیر مثبت معناداری بر حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان دارد. </p>
<p> In the current research, the effects of teaching computer games over the performance of visual memory of dyslexic students have been studied. At first, the available games were identified and, then, among them, one game which was at the same level of students’ academic and cultural levels was selected. To analyze the effect of this game, 20 individuals suffering from dyslexia (10 in an experimental group and 10 in a control group) were selected among the students at the elementary level in the city of Tehran as accessible samples based on age, intelligence and the visual memory test. Then, intervention was administered through teaching by using computer games in the experimental group. By using the Andre Ray and Kim visual memory test karad, and in the manner of Pre-test and after-test pseudo-experimental plan with the control group, the effects of computer games have been studied and the results have been analyzed with the method of Covariance Analytical Statistics. The analysis of the results indicated that the computer games have a meaningful positive effect on the dyslexic students. </p>
حافظه بینایی, نارساخوانی, بازی های رایانه ای
Visual Intelligence, Dyslexia, Computer Games
30
38
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-121-1&slc_lang=fa&sid=1
Rayhaneh
Pakatchi
ریحانه
پاکت چی
10031947532846002378
10031947532846002378
Yes
دانشگاه تربیت معلم
Feraydoon
Yaryari
فریدون
یاریاری
10031947532846002379
10031947532846002379
No
دانشگاه تربیت معلم
Alireza
Moradi
علیرضا
مرادی
10031947532846002380
10031947532846002380
No
دانشگاه تربیت معلم