Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
6
134
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مهارتهای ارتباط موثر والدمحور بر مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوا
The Impact of Effective Communication Skills Training on Parents of Children with Hearing Loss on Social Skills of Children
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<div align="justify">
<p dir="RTL"><strong>زمینه:</strong> بیش از 90 درصد از کودکان آسیبدیدهشنوایی، دارای والدین شنوا هستند و والدین آنها شیوه ارتباط با این کودکان را نمیدانند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباط موثر والدمحور بر مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوا انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش:</strong> در این پژوهش، از روش نیمهآزمایشی با طرح کنترل نابرابر، استفاده شد و جامعه آماری در این آزمون شامل مادران کودکان کمشنوای 6-4 سال شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند که تعداد 24 نفر از آنها برحسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب و به شکل تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی کودکان پیش از دبستان، فرم والدین (گرشام و الیوت،1990) استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای ارتباط موثر، در 8 جلسه با مشارکت والدین دانشآموزان کمشنوا به گروه آزمایش ارایه شد، درحالیکه گروه گواه، آموزشی در این زمینه دریافت نکردند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. دادههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پسآزمون، بین 2 گروه آزمایش و گواه، از نظر مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوا، تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارتهای ارتباط موثر به والدین کودکان کمشنوا بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوا <span dir="LTR">(P<0/001)</span> موثر است. همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباط موثر بر همکاری و جرأتورزی موثر است و باعث بهبود آن شده اما تاثیری بر مسئولیتپذیری و خودمهارگری ندارد.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری</strong>: میتوان چنین گفت که آموزش مهارتهای ارتباط موثر میتواند بهعنوان یک برنامه آموزشی کارآمد در جهت کمک به افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان کمشنوا، مورد استفاده قرار بگیرد.</p>
</div>
<div align="justify" style="direction: ltr">
<p><strong>Background:</strong> Over 90% of hearing impaired children have normally hearing parents and their parents don’t understand how communicate with them. The aim of the present study was to evaluate the impact of effective communication skills training to parents of children with hearing loss on social skills of children.</p>
<p>Method: The method of this study is a quasi-experimental design with unequal control group design. The statistical population of this study consisted of parents of 4-6 year hearing impaired children of the preschool in Rasht in 2014-2015 academic year that among them a sample of 24 parents were selected by simple sampling and were assigned in both control and experimental groups social skills scale (Gresham and Elliott, 1990) was used as research tools. Educational program Effective communication skills training program, in 8 sessions with the participation of deaf parents in the experimental groups were taught, while the control group did not receive training.</p>
<p><strong>Results:</strong> Results indicate that in the post-tests between the experimental and control groups, there are significant differences in terms of rate of improvement in social skills of hearing impaired children. Intervention was improved in social skills (P<0/001) of hearing impaired children in the experimental groups.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> It can be concluded that effective communication skills can be as an effective educational program to help hearing-impaired children.</p>
</div>
مهارت ارتباط موثر, والدین, کمشنوا, مهارتهای اجتماعی
Effective communication skill, Parent, Hearing impairment, Social skills.
45
55
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-602-1&slc_lang=fa&sid=1
Vajihe
Khoshhal Roodposhtie
وجیهه
خوشحال رودپشتی
bitakhoshhal@yahoo.com
10031947532846006050
10031947532846006050
Yes
Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی – واحد رشت- گروه روانشناسی عمومی- رشت- ایران
Abbas Ali
Hossein Khanzade
عباسعلی
حسین خانزاده
Abbas_khanzadeh@yahoo.com
10031947532846006051
10031947532846006051
No
Guilan University
دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات-گروه روانشناسی