Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
7
135
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان کمتوانذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه
Effectiveness of Functional Communication Training on Reduction of Aggressive Behavior of Students with Intellectual Disabilities and Improvements of on Task Behavior
عمومي
General
مروری
Review Article
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">زمینه: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان با کمتوانیذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه در محیط مدرسه انجام شد<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">روش: تعداد 3 آزمودنی با دامنه سنی 8 تا 10 سال، از یک موقعیت آموزش ویژه انتخاب شدند. با استفاده از طرح تکآزمودنی با آزمودنیهای مختلف، نخست دادههای حاصل از مشاهده رفتاری مکرر هر آزمودنی در مرحله خط پایه گردآوری شد، سپس در مرحله درمانگری، 3 آزمودنی در معرض درمانگری آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی قرار گرفتند. رفتار آزمودنیها بعد از مرحله مداخله درمانگری در جلسات مرحله نگهداری نیز مورد مشاهده قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">یافتهها: دادههای حاصل از 2 روش تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر، کاهش نشانههای رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش رفتارهای تکلیفمدار را در 2 آزمودنی نشان داد. در مورد آزمودنی دیگر مداخله تاثیری نداشت، همچنین تداوم اثربخشی در مرحله نگهداری برای این 2 آزمودنی مشاهده شد<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بهطور قابلتوجهی در کاهش پرخاشگری و افزایش رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان با کمتوانیذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه موثر است<span dir="LTR">.</span></p>
<p><strong>Background</strong>: The present study examined the effectiveness of functional communication training on aggressive behaviors of students with intellectual disabilities and on task behaviors in school.</p>
<p> <strong>Method:</strong> 3 subjects from one special education setting were selected. Multiple baseline design across subjects was utilized. Baseline data were collected through frequent observation of behaviors for each subject. In the intervention phase, 3 subjects were assigned to FCT programs. The behaviors of subjects were also observed in the maintenance phase.</p>
<p><strong>Results:</strong> The data from the present study were analyzed by visual analysis and effect size index indicating that functional communication training was effective in the reduction of aggressive behaviors and improvement of on task behavior in two students. One of the subjects did not respond effectively to communication training. The impact of training program was maintained across time.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Results show that functional communication training was effective in the reduction of aggressive behavior and improvement of task academic behavior of students with intellectual disabilities.</p>
مهارتهای ارتباطی کارکردی, پرخاشگری, رفتارهای تکلیفمدار, دانشآموزان, کمتوانیذهنی
Functional communication training, Aggressive behaviors, Task oriented behaviors, Intellectual disabilities
21
33
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-555-1&slc_lang=fa&sid=1
seyyed mohammad sabour
Ebrahimi
سیدمحمدصبور
ابراهیمی
ebrahimims@yahoo.com
10031947532846004721
10031947532846004721
Yes
education
آموزش و پرورش
Bagher
Ghobari Bonab
باقر
غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
10031947532846004722
10031947532846004722
No
Teran University
دانشگاه تهران
Aram
Ebrahimi
آرام
ابراهیمی
aramebrahimi92@gmail.com
10031947532846004723
10031947532846004723
No
Azad University
دانشگاه آزاد