Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
9
122
online
1
fulltext
fa
مقایسه باز آموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و فراشناختی در حل مسأله ریاضی در کودکان با کم توان ذهنی
The Comparison of Attribution Retraining, Cognitive and Metacognitive Strategies on Math Problem-Solving in Intellectually Disabled Students
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt text-align: justify text-indent: 14.2pt line-height: normal "><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Zar' ">بازآموزی اسنادی
یک رویکرد مداخلهای است که هدف آن متوجه رفع مشکلات انگیزشی دانشآموزان در یادگیری
</span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Zar' ">و
تغییر شیوه تفکر آنها در مورد اسنادهای علّی است که بر اساس آن اعتماد به نفس و
سطح انتظار وی برای نیل به موفقیت را افزایش می یابد. از سوی دیگر، </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Zar' ">راهبردهای شناختی ابزارهای یادگیری هستند و هدف آن کمک به فراگیری،
سازماندهی و ذخیره سازی دانش و مهارت و نیز سهولت بهرهبرداری از آن ها در آینده
است. </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Zar' ">منظور
از </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Zar' ">راهبردهای فراشناختی ابزارهایی است که برای هدایت
راهبردهای شناختی و نظارت بر آنها به کار برده میشوند؛ یادگیرندگان موفق میتوانند
راهبردهای شناختی غیرمؤثر را با راهبردهای شناختی مؤثر جایگزین کنند.ارزیابی روشهای
حل مساله قبل از اجرای آن و همچنین ارزیابی نتایج آن از ویژگیهای لازم برای حل
مساله به شمار می رود. در طی فرایند حل مساله دانشآموزانی موفقترند که بیشتر بر
راهبردهای یادگیری احاطه دارند. </span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10pt font-family: 'Times New Roman', serif "><o:p /></span></i></p>
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt text-align: justify text-indent: 14.2pt line-height: normal "><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Zar' ">مقاله حاضر به
بحث در مورد این موضوع می پردازد که روش های بازآموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و
فراشناختی چگونه می توانند به دانشآموزان کمک کنند تا به طور کارآمد تفکر و رفتار
خود را برای حل مسأله به کار گیرند.</span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10pt font-family: 'Times New Roman', serif "><o:p /></span></i></p>
<p class="MsoNormal" style="margin-top: 0cm margin-right: 0cm margin-left: 14.2pt margin-bottom: 0.0001pt text-align: justify text-indent: -14.2pt line-height: normal direction: ltr unicode-bidi: embed "><span style="font-size: 12pt font-family: 'Times New Roman', serif ">Attribution
retraining is a training intervention that aimed to remove motivational
problems for learning in students and modify their thinking about causal
attributions. Consequently, it increases their self-esteem and expectation
level for success. On other hand, cognitive strategies are learning instruments
which aimed to help students for acquisition, organization, saving knowledge
and skill, and facilitate to use them in future time. Meta-cognition strategies
mean some instruments for guiding and supervising cognitive strategies.
Successful learners can replace ineffective cognitive strategies with effective
ones. It is important to evaluate problem-solving methods and their outcomes
before applying them. The students who master on learning strategies are more
successful during problem-solving process. The present paper discusses how
attribution retraining, cognitive and metacognitive strategies can help
intellectually disabled students to use their thinking and behaviors for
problem-solving.<span lang="FA" dir="RTL"><o:p /></span></span></p>
بازآموزی اسنادی, راهبردهای شناختی, راهبردهای فراشناختی
Attribution retraining, Cognitive strategies, Metacognitive strategies, Intellectual disability
28
39
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-3&slc_lang=fa&sid=1
Masoume
Pourmohamadrezatajrishi
معصومه
پورمحمدرضای تجریشی
10031947532846002323
10031947532846002323
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Seyede Somaye
Jalil-Abkenar
سیده سمیه
جلیل آبکنار
10031947532846002324
10031947532846002324
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Mohammad
Ashoori
محمد
عاشوری
10031947532846002325
10031947532846002325
No
دانشگاه آزاد رودهن