Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
6
172
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش والدگری به مادران دارای کودک با ناتوانی هوشی بر افزایش کارکردهای اجرایی (توجه، بازداری و حافظه فعال) و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان
The effectiveness of parenting training for mothers with
children with intellectual disability on Enhancement executive
functions (attention, inhibition and active memory) and reducing
behavioral problems of these children
كم توان ذهني
Mental Retarded
اصیل پژوهشی
Original Article
چکیده<br>
زمینه و هدف: کودکان با کم توانی ذهنی در محیط مدرسه و خانه از سازگاری کمتری نسبت به کودکان عادی برخوردارند<br>
و مشکلات رفتاریشان در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. همچنین، این کودکان نقایصی در کارکردهای اجرایی از<br>
جمله توجه، بازداری و حافظه کاری دارند که بر عملکرد شناختی، رفتاری و تحصیلی شان اثر منفی گذاشته است. بنابراین،<br>
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر آموزش والدگری به مادران دارای کودکان با کم توانی ذهنی بر افزایش کارکردهای اجرایی<br>
)توجه، بازداری و حافظه کاری( و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان بود.<br>
روش: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشیی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری<br>
مطالعه شامل مادران کودکان با کم توانی ذهنی مدارس استثنایی شهر شیراز در سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ بود. ۲۰ نفر از مادران<br>
واجد شرایط با شیوه ی نمونه گیری هدفمند مشخص شدند. از مقیاس مشکلات رفتاری راتر ) ۱۹۶۷ ( و مقیاس درجه بندی<br>
رفتاری کارکردهای اجرایی جیویا و همکاران ) ۲۰۰۰ ( در این پژوهش به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد و با<br>
استفاده از انتصاب تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه ) 15 نفر برای هر گروه( قرار گرفتند. گروه آزمایشی ۱۱ جلسه آموزش<br>
والدگری را به صورت گروهی دریافت نمودند و گروه گواه، مداخله ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از<br>
نرم افزار spss 21 استفاده شد و از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره برای تحلیل داده ها استفاده شد. مقادیر احتمال<br>
کمتر از ۰۵ / ۰ از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد.<br>
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش والدگری، توجه، بازداری و حافظه کاری این کودکان را افزایش داد<br>
p>0/001 ( (. همچنین، آموزش والدگری، مشکلات رفتاری و ابعاد پرخاشگری، افسردگی و اضطراب، ناسازگای اجتماعی،<br>
رفتارهای ضد اجتماعی و کمبود توجه کودکان با کم توانی ذهنی را کاهش داد ( 0/001 >p).<br>
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مشکلات رفتاری کودکان با کم توانی ذهنی در گروهی از مادران که آموزش<br>
والدگری را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروهی که هیچ آموزشی را دریافت نکرده بودند، کاهش یافته و کارکردهای<br>
اجرایی این دانش آموزان نیز بهبود یافته بود.<br>
Abstract<br>
Objective: Students with intellectual disability have less adaptation in the school and home environment<br>
than normal students, and the behavioral problems of these students are more compared to normal students.<br>
Also, these students have defects in executive functions such as attention, inhibition, and active memory,<br>
which has a negative effect on their cognitive, behavioral, and academic performance. Therefore, the aim of<br>
the current research was the effect of parenting training for mothers with children with intellectual disabilities<br>
was on increasing executive functions (attention, inhibition and working memory) and reducing the behavioral<br>
problems of these children.<br>
method: The current research was conducted using a semi-experimental method with a pre-test and posttest<br>
with a control group. The statistical population of the study included mothers of children with intellectual<br>
disability in exceptional schools in Shiraz in 2021-2022. 20 qualified mothers were determined by the<br>
purposeful sampling method. Rutter's behavioral problems scale (1967) and Gioia et al.'s (2000) behavioral<br>
rating scale of executive functions were used as pre-test and post-test in this research, and using random<br>
assignment, they were divided into two experimental and control groups (15 people for each group). they got.<br>
The experimental group received 11 sessions of parenting training (attention, inhibition and active memory)<br>
as a group, and the control group did not receive any intervention. SPSS 21 software was used for data<br>
analysis and multivariate covariance analysis test was used for data analysis. Probability values less than<br>
0.05 were considered statistically significant.<br>
Results: The results of this research showed that parenting training increased the attention, inhibition and<br>
active memory of these students (p<0.001). Also, parenting training reduced behavioral problems and<br>
dimensions of aggression, depression and anxiety, social incompatibility, antisocial behaviors and lack of<br>
attention of children with intellectual disabilities (p<0.001).<br>
Conclusion: The results of the research showed that the behavioral problems of children with intellectual<br>
disabilities in a group of mothers who received parenting training, compared to the group that did not receive<br>
any training, were reduced and the executive functions of these children were also improved.<br>
واژه های کلیدی: آموزش والدگری, بازداری, توجه, حافظه کاری, کارکردهای اجرایی, کودکان با کم توانی ذهنی, مشکلات
رفتاری
Keywords: Attention, behavioral problems, executive functions, inhibition, parenting training, students with
intellectual disabilities, working memory
70
85
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-554-4&slc_lang=fa&sid=1
aliakbar
arjmandnia
علی اکبر
ارجمندنیا
arjmandnia@ut.ac.ir
0531815358
100319475328460013656
Yes
University of Tehran.
دانشگاه تهران
shirin
mojaver
شیرین
مجاور
shirin.mojaver@ut.ac.ir
2803447339
100319475328460013657
No
University of Tehran.
دانشگاه تهران
sedighe
rostami
صدیقه
رستمی
sedigherostami2014@gmail.com
6559894721
100319475328460013658
No
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی
mahmoud
dorosti
محمود
درستی
mahmouddorosti7321@gmail.com
2790428001
100319475328460013659
No
, Azad University of Urmia branch
دانشگاه آزاد ارومیه