Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1392
5
1
gregorian
2013
8
1
5
118
online
1
fulltext
fa
بررسی چگونگی تعامل اولیا، معلمان، دانش آموزان عادی و دیرآموز و رابطه آن با افت تحصیلی دیرآموزان در مدارس عادی
The Analysis of interaction among parents, teachers, regular students and slow learners and its correlation with the academic drop of slow learners in regular schools
اصیل پژوهشی
Original Article
<p align="justify" style="DIRECTION: rtl"> هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه نگرش اولیاء دانش آموزان دیر آموز در مورد معلمان فرزندانشان و بالعکس و نیز تعامل دانش آموزان دیرآموز با سایر دانشآموزان در مدارس عادی و رابطه چگونگی این تعامل با افت تحصیلی دیرآموزان است. این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش همبستگی انجام شده است. به این منظور، 30 نفر معلم دارای دانشآموز دیرآموز و 30 نفر از اولیا دیرآموزان از هر دوره تحصیلی ابتدایی و راهنمایی به شیوه تصادفی از میان 16 مدرسه دخترانه و پسرانه ناحیه یک آموزش و پرورش شهر زنجان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته «خودسنجی معلم» با تعیین ضریب محتوایی لاشه و «نظرخواهی از والدین» در زمینه ویژگیهای دانش آموزان دیرآموز با تعیین پایایی و روایی بهره گرفته شد. روشهای آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها، آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن) است. یافتهها نشان میدهد که بین افت تحصیلی دانشآموزان دیرآموز و وضعیت تعامل والدین آنها با معلمان رابطه معنادار وجود دارد. معلمان <a name="OLE_LINK4"></a><a name="OLE_LINK3">« </a>تعامل اولیاء با مربیان و فرزندان» و «تعامل دیرآموزان با سایر دانش آموزان» را به ترتیب با فراوانی نسبی 3/73 درصد و 80 درصد در حد ضعیف برشمرده اند و نتایج <a name="OLE_LINK6"></a><a name="OLE_LINK5">« </a>نظر خواهی از والدین<a name="OLE_LINK2"></a><a name="OLE_LINK1"> » </a>نیز موید نامناسب بودن تعامل معلمان با آنهاست به طوریکه 3/63 درصد از والدین اظهار نموده اند که محیط یادگیری فرزندان دیرآموزشان، مشوق یادگیری نیست. در پایان پژوهش به منظور بهبود کیفیت فرایند آموزش و پرورش دانشآموزان دیرآموز در مدارس عادی دوره ابتدایی و راهنمایی، پیشنهادهایی شده است تا ارتقاء «کارآمدی معلمان در مواجهه با دیرآموزان» و« تعامل اولیا با معلمان و فرزندان» را فراهم سازد. </p>
<p> The purpose of this research is to analyze the views of slow-learning students’ parents about their children’s teachers and vice versa and also the slow-learning students’ interaction with other students in regular schools and the correlation of the academic drop among slow-learning students. This research is functional type with a correlational method. For this purpose, 30 teachers having slow-learning students and 30 parents of slow-learning students from the elementary and intermediate levels were randomly selected from among 16 girls and boys schools in Zanjan’s school district 1. To collect the data, a questionnaire made up by the researcher (teacher’s self assessment) with the determination of content coefficiency Lashe and (parents’ opinion polling) in the area of slow-learning students’ characteristics with the final and admissibility determination was utilized. The statistical methods used for the analysis of the data, is the descriptive statistics and deductive statistics (Spearman Coefficiency Test). </p>
افت تحصیلی, دانش آموزان دیرآموز, تعامل اولیا و مربیان
Academic drop, Slow-learning students, Interaction between parents and teachers
14
23
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Sayf Naraghi
مریم
سیف نراقی
10031947532846002423
10031947532846002423
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی
Sohayla
Farighi
سهیلا
فریقی
10031947532846002424
10031947532846002424
No
رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی