Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1393
2
1
gregorian
2014
5
1
2
124
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسهای حمایت اجتماعی ادراک شده و سلامت روان مادران کودکان با و بدون آسیب شنوایی
Comparison of Perceived Social Support and Mental Health of Mothers of Children with and without Hearing-Impairment
عمومي
General
اصیل پژوهشی
Original Article
<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt text-indent: 14.2pt line-height: normal"><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">مطالعات نشان
میدهند که خانوادههای دارای کودکان با آسیب شنوایی به ویژه مادران با مشکلات
جسمانی و روانشناختی بیشتری مواجه </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">میشوند</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">. هدف </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">این پژوهش</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">، مقایسه</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span lang="AR-SA" dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">حمایت</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span lang="AR-SA" dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">اجتماعی</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span lang="AR-SA" dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">ادراک</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span lang="AR-SA" dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">شده و سلامت</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span lang="AR-SA" dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">روان</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span lang="AR-SA" dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">مادران کودکان</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span lang="AR-SA" dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">با و بدون آسیب شنوایی بود. </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">نمونه ی این پژوهش </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">متشکل از </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">100 </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">مادر در
شهرستان بابل بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار به کار گرفتهشده،
مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده و پرسشنامه سلامت عمومی بود. جهت تجزیه و
تحلیل دادهها، از آزمونهای تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل
رگرسیون چندگانه استفاده شد</span></i><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><span dir="LTR"></span><span dir="LTR"></span>.</span></i><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><b><i><span style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span> </span></i></b><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">یافتهها نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده (</span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">003/0</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">></span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif">p</span></i><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>) و سلامت روان (</span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">005/0</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">></span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif">p</span></i><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>)</span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"> </span></i><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">مادران کودکان با و بدون آسیب شنوایی تفاوت معناداری وجود دارد. بین حمایت
اجتماعی ادراک شده با سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد </span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">(01/0</span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif">P<</span></i><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span><i><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'"><span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>)</span></i><i><span lang="FA" style="font-size: 10.5pt font-family: 'B Zar'">. همچنین، حمایت اجتماعی ادراک شده
توانست با ضریبی معادل 56/0 تغییرات سلامت روان را پیشبینی کند. با توجه به یافتههای
پژوهش، حمایت اجتماعی ادراک شده می تواند سلامت روان مادران کودکان با آسیب شنوایی
را بهبود بخشد. لذا، توصیه میشود کارشناسان و مسئولان خدمات بهداشتی و درمانی به
سلامت روان مادران کودکان با نیازهای ویژه از جمله، مادران کودکان با آسیب شنوایی
بیشتر توجه کنند. </span></i><i><span dir="LTR" style="font-size: 10.5pt font-family: 'Times New Roman', serif"><o:p /></span></i></p>
Studies showed that Families of children with hearing-impairment, especially mothers, face with more physical and psychological problems. The purpose of this study is the comparison of perceived social support and mental health of mothers of children with and without hearing-impairment. The sample of this study included 100 mothers in Babol city that were selected by cluster sampling method. Data gathered by Multidimensional Scale of Perceived Social Support and General Health Questionnaire. One-way analysis of variance, Pearson's correlation coefficient and multiple regression tests used for analyzing data. Findings show that there are significant differences between the perceived social support (p=0/003) and mental health (p=0/005) of mothers of children with and without hearing-impairment. There are significant relationships between perceived social support and mental health of mothers of children with and without hearing-impairment (p=0/01). Also, perceived social support predicts the changes of mental health with coefficient of % 56. According to findings, it seems that perceived social support can be improved by mental health of mothers of children with and without hearing-impairment. Therefore, it is recommended that health care experts and officials pay more attention to the mental health of mothers, especially mothers of children with hearing-impairment.
حمایت اجتماعی ادراک شده, سلامت روان, مادران, کودکان با و بدون آسیب شنوایی
Perceived social support, mental health, Children with hearing-impairment
7
17
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-251-1&slc_lang=fa&sid=1
Qolamali
Afrooz
غلامعلی
افروز
hosseintzk@gmail.com
10031947532846002226
10031947532846002226
No
exeptional education of Tehran
دانشگاه تهران
Hossein
Taghizadeh
حسین
تقی زاده
hosseintzk@gmail.com
10031947532846002227
10031947532846002227
Yes
azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل