Journal of Exceptional Education (J Except Educ)
تعلیم و تربیت استثنایی
J Except Educ
Literature & Humanities
http://exceptionaleducation.ir
1
admin
1727-3145
1727-3145
1727-3145
10.18869/acadpub.ExcepEdu
1727-3145
م۷۷-۱۰۴۸۸
1727-3145
fa
jalali
1386
6
1
gregorian
2007
9
1
4
68
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درمان اختلال بیان نوشتاری (2تا 11-1-68تا 69- 1386)
Not Available293
مشکلات يادگيري
مشکلات یادگیری
اصیل پژوهشی
Original Article
دو شیوه درمان که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد به نام TREE (مد بس) و POWER (بس نوا) می باشد که توسط انگلرت و سکستون و همکاران انجام گرفته است که توضیح آن به قرار زیر میباشد: انگلرت (1991) بیان می دارد: آموزش راهبردهای شناختی در نوشتن یک برنامه ی آموزشی است که در رسیدن به درک بهتر از همه ی حقایق فرآیند نوشتن مطرح می شوند که شامل راهبردهای شناختی و فراشناختی برای برنامه ریزی، سازمان دهی، پیش نویسی و اصلاح کردن است. روش TREE (مد بس): یکی دیگر از روش های آموزش بیان نوشتاری برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری است که از پنج فرآیند شناختی (برنامه ریزی، سازمان دهی، نوشتن، ویرایش و اصلاح کردن) در آموزش استفاده می شود با این تفاوت که در مرحله ی برنامه ریزی از چهار مرحلهی دیگر به نام TREE استفاده می کنند و این روش تأکید بر خودنظم دهی و خود اظهاری مثبت (اسناد دادن فعالیت به خود) دارد که از مدل سکستون و همکاران (1998) گرفته شده است. تجزیه و تحلیل یافته های مربوط به سؤال اول پژوهش مبنی بر این که آیا آموزش روش POWER در بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری تأثیری دارد؟ با توجه به Z مشاهده شده در سطح خطای بزرگتر از 5 درصد تفاوت میانگین رتبه ها از نظر آماری معنادار بود. در مورد سؤال دوم پژوهش مبنی بر این که آیا آموزش روش TREE در بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری تأثیری دارد؟ با توجه به Z مشاهد شده، تفاوت بین میانگین رتبه ها از نظر آماری معنادار بود.
<span dir="LTR">Not Available</span><br>
درمان اختلال بیان نوشتاری , بهبود بیان نوشتاری دانشآموزان دختر , اختلال بیان نوشتاری دانشآموزان دختر , راهبردهای فراشناختی بر درمان اختلال , درمان اختلال بیان نوشتاری دانشآموزان , آموزش راهبردهای فراشناختی بر درمان , آموزش , دانشآموزان , بهبود بیان نوشتاری دانشآموزان تأثیر , بیان نوشتاری
Not Available
0
0
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-327&slc_lang=fa&sid=1
.
.
فاطمه
آدم زاده
Nashriyeh2005@gmail.com
10031947532846009722
10031947532846009722
Yes